Viktor Karlsson, VD Telavox

“Vi ser AI som en demokratiserande kraft” – Telavox VD om framtiden för UCaaS

Telavox fyllde nyss 20 år, och VD Viktor Karlsson är stolt över vad företaget har åstadkommit sedan han var med och grundade det som 19-åring. Men det betyder inte att han sitter still. Om något så blickar han framåt. Här berättar Viktor om vad vi kan vänta oss härnäst från Telavox och UCaaS-marknaden i stort.

Framtidens företagskommunikation kommer att definieras av ett antal stora förändringar, menar Viktor Karlsson.

– Just nu ser vi en trend där företag minimerar antalet leverantörer och system de använder sig av. Syftet är att minska sina mobilabonnemang. Detta innebär nya möjligheter för de som levererar en enda plattform för olika länder.

Så vad är då Telavox ambitioner? Enligt Viktor vill Telavox bli en “Uber för telco”. Det som skiljer Telavox från konkurrenterna är deras fokus på den mobila upplevelsen, kombinerat med vikten de lägger på ett användarvänligt gränssnitt.

Telavox syn på AI – en demokratiserande kraft

Man kan inte tala om framtiden utan att nämna artificiella intelligens (AI), men i det avseendet är framtiden redan här. I april 2023 hade OpenAIs ChatGPT i genomsnitt 173 miljoner användare, enligt NerdyNav

Vi kan inte vrida tillbaka klockan, och framöver kommer användare vänta sig att deras verktyg ska implementera AI. Men hur linjerar det med Telavox plan för framtiden?

Viktor förklarar att de arbetar på att ta fram AI-styrda produkter som kan analysera samtal med kunder och bidra med insikter för bättre beslut. Ett av Telavox mål är att demokratisera AI genom att göra det prisvärt och tillgängligt för en större skara.

– Vi tycker att AI inte ska vara ett privilegium endast för ett fåtal utvalda, utan ett verktyg som är tillgängligt för alla företag. Vår mål är att göra AI lättanvänt, enkelt att integrera och överkomligt prismässigt så att företag av alla storlekar kan dra nytta av dess fördelar.

Han betonar vikten av demokratiserande AI, och menar att Telavox vision är att ta AI till folket och inte bara storföretagen:

– Vi ser AI som en demokratiserande kraft som kan jämna ut spelfältet för olika sorters företag. Genom att göra AI prisvärt och tillgängligt kan vi hjälpa småföretag spela i samma liga som storföretag.

Förberedelser för framtiden

Med så många omvälvande innovationer att hålla koll på, hur planerar Telavox att framtidssäkra sin lösning?

För Viktor handlar det om att anpassa deras affärsmodell efter de förändringar som formar industrin.

– Vårt huvudfokus ligger på användarna, den mobila upplevelsen och att minska antalet mobilabonnemang. Det sistnämnda är något som våra användare kan göra med ett klick, tack vare våra licenser.

Som en del av det ovan nämnda skiftet av att samla sina lösningar, så sticker Telavox ut genom att erbjuda en enda plattform för flertalet länder. De har länge varit pionjärer inom UCaaS (Unified Communications as a Service) och telefoni i Norden, vilket gör att kunder som Kicks och Dogman kan arbeta i olika länder med en och samma lösning.

Faktum är att företaget redan är unikt bland sina nordiska konkurrenter i och med att de nyligen medverkade som den enda nordiska UCaaS-lösningen i Forresters årliga rapport.

Håller i nyckeln till framgång

Framgångsreceptet i dagens föränderliga företagsvärld är smidighet och anpassningsförmåga, säger Viktor.

– Vår lösning är gjord för att vara flexibel och skalbar, så att våra kunder enkelt kan anpassa sig när deras behov förändras.

Vägen framåt för Telavox är att se till att produkterna följer bestämmelser som GDPR, EUs AI Act, NIST och ISO, vilka kommer att påverka AI och datahantering.

Sammanfattningsvis

Ända sedan han var med och grundade Telavox har Viktor Karlsson riktat in sig på att förändra UCaaS-branschen. Med AI-integrationer och deras ständiga fokus på användaren positionerar de sig som en föregångare i en högst föränderlig marknad.