Låt oss presentera vinnarna i Cut The Wire Awards 2013.

Årets vinnare i Cut The Wire Awards 2013:

Vinnare i kategorin Best Business Solution – iZettle
iZettle har valt att arbeta med en förbättra en befintlig lösning – kortbetalningar. Deras lösning underlättar för handlare att ta betalt med kort via chip eller dosa som kopplas till en smartphone eller tablet. Tjänstens mobilitet förenklar betalningsförfarandet och erbjuder många mervärden som hjälper företaget att utveckla sin verksamhet. Den mobila hanteringen är en nyckelfaktor för många företag. På Catwalk och DevCon 13 presenterade iZettle sin verksamhet tillsammans med Karlskrona Sjötaxi. Att kunna genomföra kortbetalningar till sjöss har betytt mycket för deras verksamhet.

Best Product Innovation – EOO Sweden
Denna produkt som har utvecklats i nära samarbete med logopeder vid rehabiliteringskliniken, Landstinget Blekinge. Ett hjälpmedel som gör det enklare för patienter med talsvårigheter att kommunicera, till exempel patienter med afasi eller som drabbats av en stroke. Med dra- och släpp- funktioner kan man skapa uttryck med färger, symboler, ord och bilder. Dialog erbjuder även sjukhuspersonalen ett effektivt och mycket kostnadsmedvetet hjälpmedel.

Best Service Innovation – Screen Interaction och Försäkringskassan
Försäkringskassans app Mina Sidor för att underlätta VAB och de första 10 dagarna i samband med barns födelse eller adoption. Appen har utvecklats så att den är mycket lätt att använda

Best Challanger – Evidos

Medihand erbjuder privatpersoner ett hjälpmedel med många funktioner vid dosering av mediciner. Genom att skriva in sina läkemedel i appen får patienten till exempel snabbt svar på om de går att kombinera. Patienten kan också ställa in påminnelser om när man ska ta sin medicin och att om man vill att anhörig ska kontaktas om man inte klickar ”okej” på påminnelsen.

Juryn valde också att utnämna ”Årets Bubblare” – Skolpennan AB
Skolpennan är ett kommunikationsverktyg mellan skola, elever och föräldrar. Dela läxor, händelser och skolinformation. Gör bedömningar eller rapportera frånvaro direkt i klassrummet och meddela vårdnadshavare direkt. Skolpennan knyter samman tryggheten och kraven på kommunikation inom skolan med nutidens kommunikationssätt och kanaler, till exempel sociala medier.

Läs motiveringar här nedan.

Mer information och bildmaterial:
Michael Söderlund, Verksamhetschef, TelecomCity
michael.soderlund@telecomcity.se

Vinnare kategorin Best Business Solution
iZettle med sin mobila betallösning

Övriga nominerade: WIP och SP & VI med säljstödsplattformen DynApp och SWISH med sin mobila betallösning.

Motivering: Denna lösning har stort fokus på att underlätta hur vi gör affärer. Företaget bakom lösningen har reducerat kontanthanteringen och förbättrat affärsmöjligheterna även för små företag. Ta cykeln ut på landet, ta en fika och betala med... iZettle!

Vinnare kategorin Best Product Innovation
EOO Sweden med sitt kommunikationsverktyg Dialog

Övriga nominerade: Ikanobanken med sin mobila lojalitetslösning”Skipp, Accumulate med sin mobila betalningsplattform och PS Communication med sin mobila marknadsföringskampanj Aaaatjohoooo! - Pollenrabatten

Motivering: Vinnaren i kategorin Best Product Innovation, har tittat på hur traditionella metoder kan digitaliseras och förbättras. De har arbetat i tätt samarbete med användare skapat nya mer personaliserade möjligheter. Deras mobil app för att rehabilitera personer med afasi och ger människor med språkstörning ett enkelt och kraftfullt kommunikationsverktyg.
Priset i kategorin ”Best Product Innovation” tilldelas härmed företaget EOO Sweden för sin produkt Dialog.

Vinnare kategorin Best Service Innovation
Screen Interaction och Försäkringskassan för Försäkringskassans Mina Sidor-appen

Övriga nominerade: All Binary för sin tjänst att utse flöden i lokaltrafiken, Skolpennan/ Contribe för sin kommunikationstjänst för lärare och elever och Hi-Story med sin tjänst för dramatiserade, historiska upplevelser i mobilen.

Motivering: Vinnaren i kategorin Best Service Innovation är ett bolag som har skapat en tjänst som verkligen har förenklat vardagen för många svenskar. Detta genom att öka tillgängligheten på en oönskad men nödvändigt tjänst. Att anmäla VAB har genom åren gått från tämligen svårt till något lättare. Men den stora revolutionen har kommit det senaste året när det har blivit möjligt för föräldrar till sjuka barn att söka ersättning för vård av sjukt barn från mobiltelefonen.

Vinnare kategorin Best Challenger
Evidos med sin doseringsprodukt för privatpersoner - MediHand

Övriga nominerade: PingPal för sin molnplattform PingPal, Appcorn för sin mentometerplattform Fullmäktigebarometern 1.0 och Fivestarday för sin marknadsföringskampanj Livbojsjakten.

Motivering: Denna lösning möter ett av flera problem inom ett område allmänheten sällan reflekterar över, med mycket onödigt lidande och som årligen kostar samhället över 25 miljarder kronor bara i Sverige. Flera försök att komma tillrätta med problemen har gjorts under många år, utan att nå fram. Denna lösning ser ut att nå åtminstone en av huvudmålgrupperna och hantera en del av problematiken. Möjligheten att expandera med lösningar på fler aspekter av problemet/onödiga läkemedelsrelaterade problem  ökar och gör denna tävlande till vinnare i kategorin Best Challenger.

En extra hälsning från juryn – ”Årets Bubblare” - Skolpennan

Motivering: När man, som jury i en sådan här tävling, möter tävlande som identifierat en stor målgrupp med ett antal behov, tävlande som har kunder och användare och visar på förmåga och ambition att lösa behoven, då blir man överlycklig. Men när man sen inte riktigt kan se vad de faktiskt GÖR, vad de verkligen löst och vilken slags skillnad de gör för användare, då måste man tveka. Drömma om att lösa stora problem kan vi alla göra, men det som skiljer vinnarna från förlorarna är förmågan att faktiskt lösa, nå ut och skapa verklig nytta. Vi misstänker att detta tävlande team har mer att berätta än vad de förmedlat till oss nu och valde därför att visa vår uppskattning och förhoppning genom att utse dem till Årets Bubblare. Vi hoppas få se Skolpennan i var elevs, varje lärares och varje förälders hand så småningom och hälsar er mycket välkomna tillbaka till Cut the Wire Award med berättelser om nyttan den skapar. Håll ögonen på Skolpennan!