Mobil WiFi miniformat hos Telenor

Med den nya 4G-routern E589 från Huawei går det att surfa upp till tio enheter samtidigt i 4G-nätet. Routern har även stöd för 3G och finns att köpa hos Telenor med valfritt abonnemang.

Flera enheter, såsom datorer, surfplattor och mobiltelefoner, går att koppla upp samtidigt till den nya lilla 4G-routern Huawei E589.  Den är så pass liten att den får plats i fickan eller handväskan och gör det möjligt att surfa snabbt var som helst där det finns 4G-täckning. Routern har även stöd för 3G, vilket innebär en sömlös övergång till surf i 3G-nätet med hastigheter upp till 32 Mbit/s, i de områden där 4G-täckning saknas. I dagsläget har Telenor kommit en bra bit på väg mot sitt mål att täcka 99 % av befolkningen i slutet av året och har i dagsläget byggt 4G-nät i 154 kommuner över hela landet.

– Den här nya routern är en flexibel lösning där flera kan dela på en och samma uppkoppling, dessutom i riktigt höga hastigheter i vårt 4G-nät. Mobil Wifi är ett bra alternativ för snabb uppkoppling i exempelvis båten eller bilen. Routern har fått oerhört positivt mottagande i de kundgrupper som testat funktionaliteten, och vi tror att den kan erbjuda en ny användarupplevelse för våra kunder, säger Jonas Lindström, marknadschef Mobile, Telenor Sverige.

Huawei E589 finns att köpa med valfritt abonnemang hos Telenor

• 50 kronor/månaden i 24 månader
  • Kontantpris: 1495 kr
  • Mått: 113 x 62 x 13,5 mm
  • Vikt: 120 g
  • Batteritid: Upp till 10 timmar
  • Antal trådlösa uppkopplingar: upp till 10 st samtidigt
  • Stödjer WiFi-hastigheter upp till ca 35 Mbit/s (stöd för både 4G och 3G),
    dvs. utmärkt för abonnemanget Maxi Fri Surf
  • Inte operatörslåst
  • Plats för microSD-kort

Telenors mobila bredband (3G och 4G) bäst i test
I maj månad 2012 utsåg tidningen PC för Alla Telenor till vinnare i ett stort test av mobila bredband. I maj 2012 genomförde tidningen tester av operatörernas paketlösningar med trådlös router över 3G-och 4G-nätet. PC för Alla bedömde operatörernas täckning, kvalitet samt erbjudande. Telenors paketlösning ”Bredband Stor” med 4G-router fick högst poäng och blev utnämnt till bäst i test.

• 2012
  • wifi