Telenor först ut att erbjuda mobilt bredband i 4G med routern Dovado Tiny

Världens minsta trådlösa USB-router för snabbt mobilt bredband i 4G, Dovado Tiny, lanserades nyligen. Därmed är det möjligt att dela en 4G-anslutning i hög hastighet mellan flera användare. Som första operatör i Sverige, kan nu Telenor erbjuda denna paketlösning för 4G med modem, abonnemang och router.

Genom att ansluta Telenors 4G-modem med abonnemang till insticksroutern Dovado Tiny, kan flera datorer, smartphones och spelkonsoler dela på en mobil bredbandsuppkoppling i hög 4G-hastighet via WiFi. Modemet och routern kan tillsammans stödja hastigheter i 4G upp till 65 Mbit/s. Dovado Tiny är liten och smidig, och denna flexibla lösning passar exempelvis en familj som vill dela på en gemensam snabb mobil bredbandsuppkoppling, hemma eller på semestern.

Såväl routern, som Telenors modem och abonnemang, har stöd för både 4G och 3G, vilket gör att användarna har en snabb uppkoppling även utanför 4G-nätet. Dovado Tiny kan vara ansluten till mobilt och trådbundet bredband samtidigt och byter automatiskt över till 3G/4G om den fasta förbindelsen skulle gå ner. Det finns också en Ethernet-port för LAN.

Telenor säljer nu Dovado Tiny i sina butiker till kampanjpriset 295 kronor inkl. moms (ordinarie pris 795 kr) till de kunder som nytecknar eller förlänger valfritt abonnemang för mobilt bredband. Vill man enbart köpa routern, kostar den 495 kronor inkl. moms till kampanjpris.

Telenor lanserade sin 4G-tjänst den 15 november 2010, för att möta det ökade behovet av mobil datatrafik både bland företags- och privatanvändare. Lanseringen är en milstolpe för utbyggnaden av Sveriges modernaste nät och innebär att övergången till mobilt bredband i nästa generations mobilteknik påbörjas på allvar. Under 2012 beräknas 4G-nätet att vara fullt utbyggt i Sverige. Redan idag erbjuder Telenor 4G-täckning i 27 kommuner.

För mer information om täckning i Sverige, besök Telenors täckningskarta:

Vänligen läs mer på www.telenor.se och www.dovado.com

Journalister når Presstjänsten på 08-41 00 75 55 eller press@telenor.com

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2200 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 39,6 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 10 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 120 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q1 2011), en årsomsättning på 95 miljarder norska kronor (2010) och cirka 32 900 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com

• 4g
  • mobilt bredband