Telenor vinnare i stort test av mobila bredband

Tidningen PC för Alla har utsett Telenor till vinnare i ett stort test av mobila bredband. Telenors 4G-router med tillhörande abonnemang fick totalt nio av tio möjliga poäng, följt av Telia med åtta poäng. Tele2 och Tre kom på en delad tredje plats och på sista plats kom Net1.

Tidningen har testat och jämfört operatörernas snabbaste paketlösningar med trådlös router. Telenors paketlösning ”Bredband Stor” (4G-router med abonnemang) kammar hem vinsten tack vare höga och stabila hastigheter samt bäst prispunkt. Dessutom får Telenor pluspoäng för att inte ha något maxtak  för datamängd, till skillnad från konkurrenterna.

PC för Alla har gjort ett stort och omfattande test av mobila bredband och vi är självklart stolta och glada över att utses som vinnare. Redan för två år sedan inledde vi vår stora satsning på att bygga ut vårt mobilnät för att kunna möta de nya surfvanor vi börjar se hos våra kunder, dels genom att uppgradera hela vårt 3G-nät och dels genom att hålla ett fortsatt högt tempo i utrullningen av  4G. Att vi vunnit PC för Allas test är resultatet av ett framgångsrikt arbete mot ett nytt nät för våra kunders nya vanor, säger Jonas Lindström, marknadschef för Mobile, på Telenor Sverige.

Telenor vinnare av testet:

• Höga och stabila hastigheter
  • Bäst pris
  • Inget tak för datamängd

Telia på andraplats:
”Förlorar på sin snålhet, höga priser och lågt maxtak.”

Tele2 och Tre på delad tredjeplats:
”Medan Telia och Telenor håller en jämn och hög kvalitet är Tele2 mindre pålitligt och åker jojo i våra tester. Här hamnar Tele2 näst sist. Förvånande med tanke på att Tele2 delar 4G-nät med testvinnaren Telenor – men ett annorlunda val av router är en del av förklaringen.

Tre visar dålig 4G-täckning och låga hastigheter i våra tester. Att vara sist ut på banan är sällan någon vinnarstrategi, och våra tester visar att 3 har hamnat på efterkälken på 4G – vilket gör att de idag hamnar de utanför toppstriden.”

Klicka här för att läsa hela testet

• mobilt bredband
  • 4g