AGA ingår stort nordiskt avtal med Telenor

(Stockholm, 9 maj 2006) Gasleverantören AGA har valt Telenor som totalleverantör av telefonitjänster till bolagets verksamheter i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Avtalet med AGA Region Nord-Europa har ett årsvärde på ca 15 miljoner NOK. Avgörande för AGA var kravet på att den utvalda telekommunikationsleverantören kunde tillfredsställa bolagets kommunikationsbehov i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Telenor tillgodoser kraven som en samlad nordisk teleleverantör, och kommer att leverera både fast- och mobiltelefoni till AGA i hela Norden. I Finland är det Telenors samarbetspartner Elisa som står för leveransen. - Telenors förvärv av Vodafone Sverige gjorde det möjligt för oss att ingå ett avtal som täcker alla fyra länderna både med fast- och mobiltelefoni, säger Jostein Thomassen, IT-Direktör i AGA. - Detta avtal med AGA befäster Telenors roll som en nordisk leverantör av helhetliga kommunikationslösningar. Vi kan nu leverera mobiltelefoni, fasttelefoni och avancerade datakommunikationslösningar från egna verksamheter till nordiska kunder i Norge, Sverige och Danmark - och kompletterar vår portfölj med ett utmärkt samarbete med finska Elisa, säger Morten Karlsen Sørby, koncerndirektör och ledare av Telenors verksamhet i Norden. För ytterligare information, vänligen kontakta: IT-direktör Jostein Thomassen, AGA Norge, +47 901 33 520 Informationschef Arild S. Johannessen, Telenor Nordic: tlf. +47 481 91 921 Fakta om AGA Region Nord-Europa AGA Region Nord-Europa är representerat i nio länder - Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge och Sverige. Totalt i regionen har AGA runt 1600 ansatte. AGA Region Nord-Europa tillhör Verksamhetsområde Gas and Engineering i Linde Group.

• Kontrakt, uppdrag

Telenor i korthet
Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,7 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2020) och har cirka 1 700 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen