Skövde stadsnät väljer Open Universe

Telenor Sverige har genom sin kommunikationsoperatör Open Universe förlängt avtalet med Skövdestadsnät. Affären omfattar ett bestånd på cirka 5 000 bostäder.

Med Open Universe som kommunikationsoperatör i sitt öppna nät kan Skövde stadsnät, genom en komplett uppgradering av befintligt nät, erbjuda sina boende tillgång till bredband med hög hastighet och ett brett utbud av leverantörer av moderna bredbandstjänster så som bredband, TV och telefoni.

–  Genom Open Universe får Skövde stadsnät tillgång till en modern teknik och infrastruktur som klarar framtidens krav samt till ett brett tjänsteutbud. Att man väljer oss är ett kvitto på att vår modell där vi tar helhetsansvaret för stadsnätets komplexa värdekedja och tillsammans med dem kan växa stadsnäten och öka användandet uppskattas av kunderna, säger Seth Ryding, chef för Open Universe.

Kontraktet som kommunikationsoperatör sträcker sig till 2019.

–  Att skapa bra förutsättningar för Skövde stadsnäts kunder att använda sig av modern teknik och nya tjänster är viktigt. Det är för oss viktigt att bredda utbudet av tjänsteleverantörer i nätet samt att vi kommer att kunna leverera gig-tjänster till våra slutkunder. säger Karl Alexanderson, Teknisk chef i Skövde

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Idag har Telenor Sverige över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 12,3 miljarder kronor (2012) och cirka 2000 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 42,95 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 18 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 148 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q4 2012), en årsomsättning på 102 miljarder norska kronor (2012) och cirka 30 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com