Telenor lanserar 4G till semesterfirare

I sommar kan fler semesterfirare surfa med 4G när Telenor fortsätter utbyggnaden av 4G-nätet. Mellan maj och augusti planerar Telenor att lansera tjänsten på 14 populära semesterorter runt om i Sverige.

De senaste årens snabba utveckling har lett till nya surfbeteenden hos privat- och företagsanvändare som vill ha tillgång till snabb uppkoppling närsomhelst och varsomhelst. Under sommaren planlägger Telenor att lansera 4G på 14 populära semesterorter och 62 kommuner totalt, vilket innebär att fler kan surfa mobilt med riktigt höga hastigheter även under semestern. Idag finns Telenors 4G-tjänst i totalt 141 kommuner. Målsättningen är att täcka 99 procent av Sveriges befolkning vid utgången av 2012.

– Vi vet att våra kunder vill ha tillgång till mobil uppkoppling, oavsett var de befinner sig, framförallt under semestern. Med vårt portabla bredband via 4G-router kan man enkelt ta med sig sin uppkoppling till sommarstugan eller campingen och på så vis spara in på dubbla abonnemangskostnader. När vi nu planerar att lansera vår 4G-tjänst i några av de mest populäraste semesterorterna kan fler semesterfirare får tillgång till det nya nätet med riktigt höga surfhastigheter, säger Jonas Lindström, marknadschef Mobile, Telenor Sverige.

4G lämpar sig väl för de alltmer kapacitetskrävande tjänster vi använder online, som video- och musiktjänster, spel och sociala medier. För företagsanvändare öppnar 4G upp för helt nya möjligheter till ett mobilt arbetssätt genom att man kan dela tunga filer, delta i videokonferenser eller nå avancerade affärssystem även på distans. Inledningsvis kan användare räkna med hastigheter upp till det dubbla jämfört med dagens snabbaste 3G-tjänster.

Semesterorter som enligt plan får 4G mellan maj och augusti 2012:
Borgholm
Bromölla
Härjedalen
Karlshamn
Mörbylånga
Norrtälje
Nynäshamn
Ronneby
Skara
Tjörn
Trosa
Valdemarsvik
Västervik
Örnsköldsvik

Telenors mobila bredband i 3G och 4G bäst i test
I maj månad 2012 utsåg tidningen PC för Alla Telenor till vinnare i ett stort test av mobila bredband. I maj 2012 genomförde tidningen tester av operatörernas paketlösningar med trådlös router över 3G-och 4G-nätet. PC för Alla bedömde operatörernas täckning, kvalitet samt erbjudande. Telenors paketlösning ”Bredband Stor” med 4G-router fick högst poäng och blev utnämnt till bäst i test.

• mobilt bredband
  • 4g
  • 2012

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 950 miljoner kronor (2011) och cirka 2200 anställda. Läs mer på: www.telenor.se