Telenor lanserar fritt tal i alla abonnemang

Imorgon onsdag lanserar Telenor en helt ny portfölj där samtliga abonnemang inkluderar fritt tal och fria sms och mms. De fem olika abonnemangen XS, S, M, L och XL skiljer sig bara genom surfhastighet och mängden data som ingår. De nya abonnemangen tillåter också att datapotten används inom hela Skandinavien.

Med den nya portföljen får kunderna total kostnadskontroll. Eftersom det enda som kan ”ta slut” är mängden data får man inga överraskningar när fakturan kommer. Om datamängden tar slut kan man köpa till extra data eller surfa i en lägre hastighet, tills en ny månad börjar. Med ett extra-SIM kan man dessutom dela huvudabonnemangets surfpott med exempelvis en surfplatta.

-  De nöjdaste kunder vi har är de som har fastpris eller de som har pottabonnemang och inte överskrider sin pott. Vi har utgått från det när vi har tagit fram den nya portföljen. Att vända på den traditionella intäktsmodellen och inkludera allt tal är också en mer framtidssäker affärsmodell för oss. Genom att istället fokusera på dataförbrukningen får vi bättre möjligheter att även i framtiden erbjuda våra kunder en riktigt bra surfupplevelse, säger Jonas Lindström, marknadschef för Mobile på Telenor Sverige.

Mängden data som ingår är framtagen utifrån hur användarmönstren ser ut idag, för att göra så små förändringar för kunderna som möjligt. För en person som använder mobilen till att kolla mail, läsa nyheter och vara inne på Facebook lite varje dag räcker ett XS-abonnemang långt. Vill man kunna streama musik eller använda mobilen som hotspot för att koppla upp flera enheter är något av de större abonnemangen mer lämpligt. Precis som tidigare är man fri att byta abonnemang när man vill.

För våra kunder är flexibiliteten viktig. Vissa har lägre surfbehov under semestern och de kan då tillfälligt lägga sig på en lägre datanivå. Andra kanske surfar mycket mer under sommaren. De ska kunna göra det utan att teckna sig för en högre prisplan i två år, säger Jonas Lindström.

Med de nya abonnemangen blir det dessutom möjligt att surfa i hela Skandinavien (Sverige, Norge och Danmark) för den datamängd som ingår i abonnemanget. För kunderna innebär detta att de kan surfa med sin telefon oavsett var i Skandinavien de befinner sig utan att behöva oroa sig för extra roamingkostnader.

Utöver de ordinarie abonnemangen finns även ett barn-abonnemang, Under 18.

Den nya abonnemangsportföljen börjar säljas imorgon den 22 maj.

Se bifogad PDF för mer detaljerad information om de nya abonnemangen.

• datapott
  • surf
  • 2013

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com