Telenor vinnare i PTS spektrumauktion

Telenor Sverige är vinnare i budgivningen om två frekvensblock i Post- och telestyrelsens frekvensauktion av 800 MHz-bandet genom nätbolaget Net4Mobilty HB, samägt med Tele2 Sverige. Utrymmet om 2x10 MHz möjliggör en omfattande utbyggnad av fjärde generationens mobilnät, även till hushåll och företag som idag helt saknar bredbandstäckning.

300 miljoner av den totala auktionslikviden på 769 miljoner kommer att användas för att bygga 4G-täckning i områden som helt saknar bredbandstäckning och blir en viktig del i Telenors satsning på Sveriges modernaste nät. Utbyggnaden fortsätter i hög takt med målsättningen att 99 procent av svenskarna ska ha 4G-täckning vid slutet av 2012.

- Tillgång till rätt frekvensutrymme är central för ett modernt mobilnät och vi är mycket nöjda med resultatet av auktionen. Med 800-bandet och våra övriga frekvenser har vi alla förutsättningar att bygga ett nationellt 4G-nät med hög kapacitet i såväl städer som glesbygd. PTS villkor medför att vi kommer investera ytterligare 300 miljoner i glesbygdstäckning, vilket ligger väl i linje med vår satsning på Sveriges modernaste nät, säger Lars-Åke Norling, VD för Telenor Sverige.

Telenors 4G-tjänst, som lanserades i november 2010, gör det möjligt att surfa i hastigheter
5-10 gånger dagens 3G-hastigheter och finns idag i Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlskrona och Lund.

Auktionslikviden finansieras med lika delar av Tele2 Sverige och Telenor Sverige där 469 miljoner kronor betalas in till staten och 300 miljoner kronor kommer att användas för utbyggnad av infrastruktur i glesbygd.

Om Net4Mobility
Net4Mobility är ett i lika delar samägt bolag mellan Tele2 Sverige och Telenor Sverige. Bolaget har i uppdrag att bygga och driva ett nät för nästa generations mobilkommunikation, 4G. Mobilnätet ska täcka 99 procent av befolkningen och möjliggöra för Tele2 och Telenor att erbjuda sina kunder mobila tjänster för datakommunikation (LTE/4G) och tal (GSM). Net4Mobility bildades i april 2009.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 00 75 55 eller press@telenor.com

• lte
  • net4mobility
  • 4g-nät
  • 4g
  • budgivning
  • 800 mhz
  • telenor
  • pts
  • post- och telestyrelsen
  • mobilt arbetssätt
  • lars-åke norling
  • telenor sverige
  • bredband
  • mobilt bredband

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en omsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2100 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 39,6 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 10 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 203 miljoner mobilabonnenter (Q4 2010), en omsättning på 95 miljarder norska kronor (2010) och en arbetsstyrka på cirka 32 000 arbetsår. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com.