Telenor Connexion lyfter upp Koenigsegg i molnet

Telenor Connexion lyfter upp Koenigsegg i molnet

Den nya superbilen One:1 är uppkopplad till en molntjänst från Telenor Connexion och tillgänglig genom en ny app. Koenigseggs kunder kommer därmed att kunna dra fördel av smarta funktioner som toppfart, varvtid, g-kraft samt få tillgång till den senaste programvaran via appen.

Biltillverkaren Koenigsegg är känd för sina kompromisslösa fordon. De skräddarsydda lyxbilarna är byggda för hand och utrustade med det senaste och mest avancerade inom teknik, innovation och design. Den senaste funktionaliteten som superbilarna nu utrustas med är en uppkopplad lösning från Telenor Connexion.

Telenor Connexion förser Koenigsegg med en helhetslösning bestående av molntjänster, webbgränssnitt och en app för smartphones och surfplattor. Med hjälp av appen kommer Koenigseggs exklusiva bilägare få direkt tillgång till statistik över de senaste körningarna, medel- och maxhastighet, varvtid, g-kraft m.m. Vidare ger appen dem möjlighet att spåra bilen, kontrollera dess bränslenivå och batteristatus samt få tillgång till den senaste programvaran.

Fördelen för Koenigsegg, förutom ökad kundfunktionalitet, är att lösningen ger biltillverkaren tillgång till viktig fordonsstatistik samt möjlighet att optimera fordonets prestanda på distans.

Grundaren Christian von Koenigseggs drivkraft är att skapa den perfekta bilen och bolagets har som ständigt mål att förbättra fordonens prestanda. Varje aspekt av utvecklingsprocessen är fokuserad på resultat, inte bara vad gäller hästkrafter och hastighet, utan i varje del av leveransen.

– Vår målgrupp är krävande globala kunder som vill ha det absolut bästa. Med sin långa och gedigna erfarenhet av uppkopplade fordonslösningar var Telenor Connexion det självklara valet för att koppla upp våra bilar. Jag uppskattar särskilt deras flexibla inställning och den globala och framtidssäkra lösningen, säger Christian von Koenigsegg, VD och grundare.

– Vi är exalterade över att få arbeta med Koenigsegg och ser detta samarbete som den ultimata kvalitetsstämpeln för vår uppkopplade affärslösning. Koenigsegg är kända för att hålla den högsta standarden i branschen och för att enbart nöja sig med det absolut bästa, säger Per Simonsen, VD på Telenor Connexion.

Den nya One:1 modellen och Cloud Connect-appen kommer att lanseras på Geneva International Motor Show 2014. För en live one-on-one demo besök Koenigseggs monter 1259.

Pressbilder finns att ladda ner här!

Halldora von Koenigsegg, Koenigsegg Automotive AB
halldora@koenigsegg.se, +46-70-317 06 08

kristina.grandin@telenor.com, +46 734 25 26 21

Om Koenigsegg
Koenigsegg Automotive AB, grundat av Christian von Koenigsegg 1994, designar, utvecklar och bygger de mest tekniskt avancerade bilarna i världen. Beväpnad med tron att perfektion är ett rörligt mål, har Christian von Koenigsegg en ständig strävan att skapa den perfekta superbilen. Detta har resulterat i innovationer som den mest hästkraftstätaste motorn i världen, den första gröna superbilen och Triplex Suspension.
Koenigsegg skapar bara en handfull av sina skräddarsydda superbilar varje år vid sin toppmoderna anläggning i Ängelholm, Sverige, som en gång var hem för det svenska flygvapnets stridsflygplan JAS 39 Gripen. Koenigseggs senaste modeller Agera, Agera R & Agera S, följer Koenigseggs tradition att sätta nya standarder för superbilarnas prestanda, komfort, och rena körglädje.
Företaget firade nyligen det hundrade fordonet med att bygga specialutgåvan Hundra,  som visades på 2013 års Geneva Motor show.
Förutom Koenigseggs fordon, levererar Koenigsegg Engineering toppmoderna tekniska tjänster till 3:e part över hela världen .
För mer information, besök