Omsorg i fokus för ny 5G-teknik

Omsorg i fokus för ny 5G-teknik

På ett särskilt boende i Övertorneå öppnar Luleå tekniska universitet, i samarbete med Telia, Ericsson och andra partners, Sveriges nordligaste testbädd för 5G. Syftet med testmiljön är att underlätta användningen av ny teknik inom vård- och omsorgsområdet. Först ut i testbädden är ett videokonferenssystem och en tillsynsrobot.

I Övertorneå har Luleå tekniska universitet i samarbete med Telia, Ericsson och andra partners öppnat Sveriges nordligaste testbädd för 5G på ett särskilt boende.

– 5G-nätet i Övertorneå är det första i en vårdmiljö som denna. Vi får möjlighet att tillsammans med bland annat kommunen, regionen, Luleå tekniska universitet och lokala teknikföretag, utforska hur nya digitala hjälpmedel kan hjälpa vården att arbeta smartare och bidra med ökad livskvalitet till de äldre, säger Magnus Leonhardt, innovationschef Telia Sverige.

– Vi hoppas att testmiljön ska stimulera till innovation och nya idéer, att företag får möjlighet att testa och demonstrera banbrytande 5G-baserade produkter och tjänster som kan bidra till bättre och mer kvalitativ vård, säger Karl Andersson, professor i distribuerade datorsystem och projektledare för 5G för vård och omsorg i övre Norrland.

Säkert och snabbt

Initialt är det två företag som ska testa sina tekniska lösningar på det särskilda boendet i Övertorneå. Luleåbaserade Compodium ska testa ett videokonferenssystem som används vid vårdkontakter och välfärdsteknikbolaget Camanio ska testa en tillsynsrobot som gör virtuella besök hos boende.

5G kan bidra med säker och snabb uppkoppling, två faktorer som är extra viktiga när mänsklig interaktion ska ske via teknik. Med hjälp av en snabb 5G-uppkoppling kan samtalsparter, till exempel läkare och patient eller vårdare och boende, se varandras mimik och ansiktsuttryck utan fördröjning. Syftet är att höja kvaliteten i det digitala mötet och föra vården närmare patienterna.

– Vi är vana vid att testa och implementera välfärdsteknik inom vård och omsorg. 5G ger oss möjlighet att testa ny teknik under kontrollerade former, teknik som syftar till att våra brukare kan behålla eller öka sin trygghet, aktivitet, delaktighet och självständighet, säger Aina Bleikvassli, e-samordnare på Övertorneå kommun.

För Region Norrbottens del kan 5G bidra med innovativa lösningar i ett glest befolkat län.

– Nya innovationer inom 5G är viktiga för att morgondagens smarta tjänster för digital vård och omsorg ska kunna fungera även på platser långt utanför tätorterna. I ett så stort län som Norrbotten kan det bidra till att kompensera för den ökade belastningen på vård- och omsorgstjänster som en åldrande befolkning innebär, säger Staffan Lundberg, regional digitaliseringskoordinator på Region Norrbotten.

Fler testbäddar

På Luleå tekniska universitet finns redan en testbädd för 5G installerad. Testbädden i Övertorneå kan bidra med värdefull forskning kring innovationsprocesser och interaktion med slutanvändarna. Och ännu fler testbäddar är på gång.

– Vi fortsätter ut i olika verksamheter runtom i Norrbotten och Västerbotten. Vi har öppnat en 5G-testbädd i Skellefteå, nu öppnar 5G-testbädden i Övertorneå och sedan går vi vidare till Storuman. Sist ut är Luleå där vi avser att etablera en 5G-testbädd på det nya äldreboendet som byggs i Kronandalen. Därmed får ännu fler intresserade företag möjlighet att komma med i vårt arbete, säger Karl Andersson.

Mer om projektet:

Målsättningen med projektet 5G för vård och omsorg i övre Norrland är att skapa naturliga innovationsmiljöer för att utveckla och testa lösningar inom 5G för vård och omsorg.

Projektet ägs av Luleå tekniska universitet och drivs tillsammans med Region Norrbotten, Region Västerbotten samt de fyra kommunerna Övertorneå, Skellefteå, Storuman och Luleå. Därtill deltar Telia, Ericsson och Tieto EVRY i projektet. Huvudfinansiär är Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Irene Krohn

Roija Rafii

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation