Telia bidrar med ny teknik för levande landsbygd

Telia bidrar med ny teknik för levande landsbygd

I maj i år öppnade Telias första och rikstäckande nät för dagens och framtidens uppkopplade saker – Narrowband Internet of Things (NB-IoT) – ett nät som skapar helt nya möjligheter att utveckla tjänster och lösningar för den uppkopplade och smarta framtiden. Som första by i Sverige har nu Veberöd fått NB-IoT master upprättade som kommer att ge Veberöd ännu större kraft att vara en forskningsby för byutveckling.

Landsbygdsutveckling är ett område med oanade möjligheter och IoT i Veberöd har redan släckt törsten för kor. Nu är det dags för nästa projekt – att koppla upp den första smarta cykeln till nätet. Med Telias NB IoT-nät, och i samarbete med cykeltillverkaren Degavi och det lokala högteknologiska företaget Insolidex, utvecklas och tillverkas redan nu de första cykelprototyperna i Veberöd. Inom en snar framtid kommer alltså de första uppkopplade cykelturerna tas i byn.

– Vår bygd är verkligen fantastisk! Byar här och runt om i Sverige har verkligen så mycket kompetens och engagemang som i stort kan gagna hela Sveriges landsbygd om vi samarbetar. Drömmen är att göra Veberöd till en riktig forskarby för landsbygdsutveckling och det är fullt möjligt, säger Jan Malmgren, VD för Byutveckling AB i Veberöd.

Med Veberöd som forskningsby på landsbygdsutveckling, i samarbete med Telia, Future by Lund, Lunds kommun, Vinnova och SOM-projektet, ges nya möjligheter för utveckling av landsbygden i hela Sverige.

Läs mer om Telias NB-IoT-nät här.

Läs mer om Smarta Byar här.