Expansiva Västra Hamnen

Hållbart byggande

Områdets utveckling är en viktig del av Malmös satsning på att öka stadens attraktionskraft för boende och näringsliv. Långsiktig hållbarhet och ekologiskt byggande är en viktig del av satsningen. Förutom att vi har arbetat med uppförandet av nya bostäder och kontorsbyggander i Västra Hamnen har vi också varit delaktiga i framtagandet av metoder för ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart byggande i området.

Ett flertal projekt genom åren

Vårt första projekt i Västra hamnen var Sigmahuset som invigdes hösten 2000. Ett kontorshus med totalt ca 600 arbetsplatser placerat direkt vid kajkanten. Vi har också vi projekterat och byggt om de gamla båghallarna i tre olika projekt; Malmö Dekorverkstad, Skånes Dansteater och slutligen Kunskapsgymnasiet. Telia Business Center invigdes 2004 och var resultatet av en tävling med Peab och Wihlborgs. Huset rymmer totalt ca 600 arbetsplatser och är på ca 12 000 m2 BTA.

SVT flyttar in i Kockums gamla maskinverkstad

SVT har flyttat in i Kockums gamla maskinverkstad. Lokalerna har anpassats till SVT:s verksamhet och byggts om till kontor och  inspelningsplatser. Det var ett spännande projekt med totalt ca 5 000 kvm placerat direkt på kajkanten mot inre hamnbassängen. SVT flyttade in i sina nya lokaler i början på 2010.

Kontaktperson: Kjell Sandquist 040-664 12 06

• Anläggningsindustri