Vänligt och tufft i glasskrapan Waterfront, TriOptima

När det framgångsrika svenska finansteknikbolaget Trioptima flyttade till större lokaler högt upp i det prestigefyllda nybygget Waterfront building fick Temas inredningsarkitekter för andra gången förtroendet att anpassa lokalerna.

Trioptima levererar webbaserade tekniktjänster för handel i finansvärlden och har vuxit kraftigt de senaste åren. När företaget 2010 skulle flytta sitt kontor till ett helt våningsplan högst upp i Waterfront building intill Centralstationen i Stockholm vände man sig till Tema för att anpassa de nya lokalerna efter sina behov. Tema hade hjälpt Trioptima redan vid deras förra flytt 2008.

En dynamisk arbetsplats

Vid en hyresgästanpassning som denna hjälper Tema hyresgästen med allt som behöver justeras i en lokal så att den fungerar optimalt för deras verksamhet och kommunicerar varumärket på rätt sätt. Stort fokus ligger på arbetsplatser, inte minst i detta fall då man också ville gå över till att sitta i flexibla projektgrupper och få en öppnare och mer dynamisk miljö.

– På Tema har vi stor erfarenhet av att hjälpa företag gå över till mer öppenhet. Vi är bra på att lyssna in vad som efterfrågas och komma med egna förslag på åtgärder som gör att övergången blir lyckad. I det här fallet arbetade vi med vikväggar i glas. Det blir flexibelt och går enkelt att anpassa efter de grupper man arbetar i för tillfället och till ett utökat antal medarbetare. Dessutom passar glas väldigt bra i miljön i och med att det lyfter fram den fantastiska utsikten, säger Karolina Hammar, ansvarig inredningsarkitekt på Tema.

Återanvändning av möbler

Då miljön i Waterfront building är anslående och imponerande i sig får man i inredningen tona ned lite grann och låta utsikten tala mest. En extra utmaning var att Trioptima ville behålla möblerna från sitt gamla kontor. Lyckligtvis fungerade deras grafiska, kraftfulla färger med tydlig svärta i den nya miljön där starkt ljus kommer utifrån och det harmonierar med byggnadens kraftfulla arkitektur. Vid komplettering med nya möbler och inredning valde man att bygga på kontrasten mellan nytt och gammalt.

– Samtidigt vill kunden ha en miljö som inte känns för stel, eftersom man jobbar globalt och medarbetare finns på plats utanför vanlig kontorstid. Det ska kännas lite vänligt och ombonat, trots att man sitter i en stilren glasskrapa. Där jobbar vi med till exempel svarta pinnstolar, bekväma soffor och vävda tyger, fortsätter Karolina Hammar.

Lokalerna ska också räcka till en hel del fler medarbetare än vid inflyttningen, eftersom Trioptima planerar för fortsatt kraftig expansion. För att kostymen inte ska kännas för stor, har funktioner spritts över våningsplanet och inredningsarkitekterna har sett till att hela disponeras hela ytan.

Kontaktperson: Karolina Hammar, 08-690 28 61