Hasse Wendt med grilltången i högsta hugg.

​Hasse grillar för Mustaschkampen

Hans Wendt, chaufför på Tempcon Groups senaste dotterbolag Abbekås Åkeri, har under många år varit engagerad kring Mustaschkampen. Mustaschkampen har sitt ursprung i den i Australien 2003 startade rörelsen Movember med fokus på mäns ohälsa. 2007 startade Cancerfonden i Sverige upp Mustaschkampen och sedan 2015 drivs den av Prostatacancerförbundet.

Syftet med Mustaschkampen är bland annat att öka folks medvetenhet kring prostatacancer och att män över 50 år ska testa sig. Kampen pågår året runt med extra fokus under veckorna i november. I tisdags genomförde Hasse en aktivitet på åkeriet där det bjöds på korv, fikades och samlades in pengar under trivsamma förhållanden.

Hasse, vad är det som har fått dig att engagera dig i Mustaschkampen?
Inte långt härifrån så finns det en mc-klubb som heter Hilibards. De har under många år kört ett run för att samla in pengar till Mustaschkampen och jag har varit med där på ett hörn. Men med Coronan nu så har man fått ställa in runnet och då var det en god vän till mig, Fredrik Mårtensson och en kompis till honom, som sa att vad kan vi göra nu när det inte blir något run? Så vi har nu planerat en sorts träff där alla får vara med som har något som rullar, bilar, mc, allt. Man ska köra en runda på sex mil och leta bokstäver som man sedan ska bilda ord med. Tävlingstalongen lägger man sedan i en brevlåda när man kommer tillbaka och så lottar vi ut de fina priserna vi fått från olika samarbetspartners bland deltagarna. Syftet är ju naturligtvis att samtidigt samla in pengar till Mustaschkampen. Det hela går av stapeln nu på lördag den 1 maj i Södra Sandby.

Vilka är Mustaschkampens viktigaste budskap?
Det viktigaste är ju att få alla gubbar över femtio att gå och ta ett PSA-prov. Det är ett blodprov som man tar i armvecket så det är inget farligt. Genom det testet kan man fånga upp de som är drabbade och se till att de kommer under vård i förhoppningsvis ett tidigt stadium. Sedan är det naturligtvis att få upp kunskapen allmänt om prostatacancern och jobba för att det ska bli ett screeningprogram för prostatacancer precis som det är för bröstcancer idag.

Vad var det ni gjorde här i tisdags?
Jo, jag sa till här på jobbet att det vore väl kul om vi kunde göra något trevligt, något lite enkelt så folk fick chans att prata lite och umgås. Vi startade vid 10 på förmiddagen och det var fullt drag fram till fyratiden på eftermiddagen då jag och hustrun rullade hemåt. Samtidigt passade vi naturligtvis på att samla in en slant till Mustaschkampen där åkeriet ställde upp med korvar och dricka samt en slant till insamlingen. Jag kan väl passa på att utmana våra systerbolag i kampen och hänga på med en korvgrillning eller något annat. Vi kör en runda även nästa vecka så de som var på annan ort denna gång får en chans att vara med då istället.

När du inte grillar korv eller engagerar dig i Mustaschkampen, vad gör du då?
Förr körde jag många år på utlandet men jobbar sedan 13 år tillbaka på Abbekås och trivs jättebra med det. Jag gjorde förvisso en liten avstickare ett par månader där i början till ett annat stort åkeri inne i Malmö men det är preskriberat nu. Idag kör jag linje på Örebro. Sedan några veckor tillbaka har vi fått nytt sexveckorsschema som är riktigt bra. Man uppskattar fritiden nu lite mer när man börjar bli äldre. En vanlig arbetsdag tar jag bilen här i Staffanstorp vid åttatiden på morgonen och lastar upp den. Sedan bär det iväg norrut, ofta med lite kompletterande lastning i Helsingborg. Väl framme i Örebro lossar jag lite innan det är dags att lägga sig i bilen. Sedan fortsätter jag lossa på morgonen och efter lastning sätter man kurs söderut igen.

Christel Grip

Presskontakt Kommunikationschef 0721440909

Sveriges ledande logistiker för temperaturkontrollerade varor.

Tempcon Group är en av Sveriges största aktörer inom temperaturkontrollerad logistik. Koncernen är rikstäckande genom egen stark närvaro och strategiska samarbeten. Man når också de Nordiska grannländerna och övriga Europa med sitt linjenät. Koncernen utgörs av en grupp entreprenörsdrivna bolag som alla delar en gemensam vision; att skapa värde för kunden genom säkra, klimatneutrala logistiklösningar för en hållbar framtid. Tillsammans skapar vi ett unikt kunderbjudande och stärker vår förmåga att skapa ökat värde för våra kunder.

Koncernen bildades 2016 och består idag av de helägda dotterbolagen Tommy Nordbergh åkeri, Klimat-Transport & Logistik, PL Fraktservice, Sydfrys, Mörarps frystransporter, Logex, Berneco Transport, Abbekås Transport & Logistik, Widriksson Logistik, Erling Andersson Åkeri, Food Cargo samt Tempcon Norrland. Gemensamt för dotterbolagen är också att samtliga har starka varumärken och positioner i sina respektive områden. Tempcon Group ägs av dotterbolagens grundare och företagsledningar tillsammans med investeringsfonden Accent Equity som är majoritetsägare.

Genom att samlas under ett gemensamt ägande utökas dotterbolagens geografiska täckning och tjänsteutbud. Samtidigt som den lokala närvaron, det egna varumärket och befintliga relationer till kunder och medarbetare bibehålls och utvecklas.

Tempcons övergripande ambition är att bli det ledande företaget inom temperaturkontrollerad logistik i Norden genom att:
- Erbjuda ett kreativt partnerskap inom temperaturkontrollerad livsmedelslogistik som överträffar
kundernas förväntningar på hållbara och värdeskapande logistiklösningar.
- Möte kundernas totala behov genom att erbjuda det mest kompletta tjänsteutbudet inom
temperaturkontrollerad logistik med strategiskt placerade kyl- och fryslager samt terminaler.
- I partnerskap med kunder tillsammans utveckla digitaliserade tjänster och teknisk innovation.

Tempcon Group AB
Pinnmogatan 1