Nicolas Lunabba, som keynotetalade på JämtJämlikt

Idag lanserades världens första certifiering av jämlika miljöer på H22 City Expo i Helsingborg: JämtJämlikt

Idag lanserade Tengbom, Helsingborgs stad, Raoul Wallenberginstitutet för mänskliga rättigheter och RISE världens första certifieringssystem för att skapa jämlika offentliga miljöer och städer, på H22 City Expo i Helsingborg. Bland talarna fanns Nicolas Lunabba, verksamhetsansvarig för organisationen Helamalmö, och Ifeoma Ebo, senior strateg och professor vid Columbia university.

Målet med JämtJämlikt är att säkerställa att den byggda miljön och stadsplaneringen tar hänsyn till alla diskrimineringsgrunder, social hållbarhet och de mänskliga rättigheterna. Under 2022 startar flera pilotprojekt. JämtJämlikt ger ett ramverk för att arbeta systematiskt och förebyggande med alla diskrimineringsgrunder, samt att förverkliga mänskliga rättigheter och uppnå social hållbarhet.

– Alla vill jobba med jämlikhet och utveckla en stad för alla, sa Vesna Vasiljkovic, affärs- och kontorschef på Tengbom, som varit projektledare och initiativtagare för JämtJämlikt tillsammans med Helsingborgs stad. Vi är duktiga på fina ord. Men det är ändå så svårt att konkretisera, att hitta rätt. Många städer har stora utmaningar med till exempel stor segregation, olika livslängd

En av keynotetalarna på samtalet var Nicolas Lunabba, Helamalmö, som nyligen blivit hedersdoktor på Malmö universitet. I sitt tal berättade han om sin nya bok “Blir du ledsen om jag dör”.

– Vi ljuger när vi säger att vi lever i ett jämlikt land, sa Nicolas Lunabba. Det stämmer i vissa delar av landet, i andra delar är det en direkt skymf. Ska vi nå in till djupet av barnens stora och tunga tankar och känslor måste vi komma dem så nära som möjligt. Vi måste också förstå det som formar dem, deras sammanhang – de strukturella perspektiven. Vi måste börja ifrågasätta varför det ser ut som det gör. Varför är till exempel skolan utformad som den är? Hur kan det bli bättre?

Förstudien till certifieringen JämtJämlikt visade att många behöver konkretisera jämlikhetsfrågan. Att arbeta med jämlikhet är extra viktigt i alla stadens gemensamma rum – som bibliotek, kulturarenor och idrottshallar, skolor, torg, parker och gator. Besökare på H22 i Helsingborg kan ta del av det första JämtJämlikt-projektet People’s Walk som ligger i närheten av konferensen.

Arbetet med JämtJämlikt har finansierats av bland annat Vinnova. Läs mer om projektet här.

Med arkitektur hjälper vi våra kunder att flytta gränser och göra världen till en bättre plats.