Johanna Frelin, VD på Tengbom

Tengboms vd vinner priset Årets innovativa ledarskap

”Fantastiskt att vi åter blir uppmärksammade för vår innovationskraft”. Tengboms vd Johanna Frelin vinner chefsorganisationen Ledarnas utmärkelse Årets innovativa ledarskap.

Johanna Frelin mottog på torsdagskvällen under festliga former utmärkelsen Årets innovativa ledarskap. Priset, som delas ut av Ledarna, går till en person som på ett innovativt och visionärt sätt arbetat för att utforska och anpassa ledarskapet och verksamheten till den nya globaliserade och digitaliserade arbetsmarknaden som växer fram.

Arkitektur är en viktig byggsten i samhället och både medborgarna och branschen mår bra av en ledare som ser möjligheter och inte räds utmaningar. Med Johanna Frelin vid rodret var Tengboms framgång och omfattande förändringsarbete ett faktum.

Johanna Frelins ledarskap bygger på tre grunder: lönsamhet, välmående och kvalitet. Hon bär ständigt med sig det humanistiska perspektivet, inget – absolut inte arkitektur – styrs enbart av siffror. Hon har en stark tro på individens unika egenskaper och inneboende potential. Under förra året tog hon tillvara på varje medarbetares input och kompetens för att formulera en ny strategi för företaget. Hennes införande av detta utforskande tankesätt lade grunden till en fungerande, mycket mer lönsam och kreativ organisation.

Hon kommer närmast från vd-positionen på Hyper Island och är van att leda kreativa människor och värderingsstyrda organisationer. Det är hennes nyckelkompetens. Detta gör hon genom att förhöja, uppmärksamma och stötta medarbetarnas kunskap, vilket hon vet är nyckeln till framgångsrika företag. Även fortsättningsvis tror Johanna Frelin på den kombination av öppenhet, mod och det strategiskt framåtblickande arbetssätt som visat sig så framgångsrikt.

– Det är fantastiskt att vi på Tengbom åter blir uppmärksammade för vår innovationskraft och kreativitet. Förra året utsågs vi till världens fjärde mest innovativa arkitektkontor av Fast Company. Vi kommer att fortsätta jobba på det här prototypande sättet där alla generationer, kulturer och perspektiv är viktiga. Tillsammans skapar vi en kultur där vi vågar prova, vågar misslyckas och har jättekul på jobbet, säger Johanna Frelin.

Juryns motivering:

Årets pristagare har ett ledarskap som kännetecknas av det innovativa, det överraskande och det annorlunda. Pristagarens sätt att skapa utveckling och förändring leder medarbetarna i nya tankebanor och gör ett tydligt avtryck i sin bransch.