​Antennbyte på sändarstationen i Örebro Lockhyttan

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2020 08:00 CEST

Från slutet av juni till och med oktober kommer Teracom att genomföra ett omfattande arbete med att byta radioantenn uppe i masten på sändarstationen i Örebro Lockhyttan.

Arbetet medför att alla Sveriges Radios programkanaler, P1-P4, som sänds från Örebro kommer att distribueras med reducerad effekt under tiden för antennbytet.

Den reducerade effekten av utsändningen kan påverka mottagningsförhållandena av radiokanalerna i området.

Modernare utrustning för ökad robusthet
Nuvarande antenn ersätts av modernare antennsystem för ökad robusthet och driftsäkerhet av radioutsändningarna.

Kortare avbrott tisdagen den 23:e juni
Under tisdagen den 23:e juni flyttas sändningarna över till en tillfällig antenn vilket innebär att det blir ett kortare sändningsuppehåll mellan 05:00—05:30 på samtliga Sveriges Radios programkanaler, P1-P4 som sänds från stationen i Örebro.

Byte av polarisation
I samband med antennbytet kommer utsändningen även att byta till vertikal polarisation. De lyssnare som använder takantenn kan behöva justera riktningen för att uppnå bästa mottagning.

Kontakt vid frågor om störningar:
Har du frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice på 0771-910085

Teracom sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och säkra kommunikationslösningar till myndigheter, företag och organisationer. Teracom är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett.

Mer information finns www.teracom.se.

Kommentarer (0)

Kommentera