Dansbandskanalen tar fram unik applikation för bilder i digitalradion

Dansbandskanalen är först ut i Norden med en unik bildtjänst i digitalradion. Applikationen har utvecklats i samarbete med Teracom och innebär att lyssnarna nu kan interagera med digitala radioapparater via MMS.

Digitalradio möjliggör tjänster så som nedladdning, textinformation, pausa och backa i sändningen, trafiktjänster, reklambudskap och rörliga bilder. Det skapar förutsättningar för nya kommersiella möjligheter. En möjlighet som nu testas i ett samarbete mellan Dansbandkanalen och Teracom, är att låta lyssnarna skicka ut sina egna bilder över digitalradion.

– Vi har idag över 3000 fans som via Facebook interagerar och följer våra sändningar från Sveriges alla dansbandslokaler. Med den nya applikationen ser vi en kommersiell möjlighet att låta våra lyssnare skicka bilder på sig själva, vare sig de är på plats i lokalen eller hemma framför radion, säger Robin Calmegård, producent för Dansbandskanalen på DB Media.

Applikationen har utvecklats inom ramarna för den så kallade digitalradiopiloten. Piloten är ett samarbete mellan de programbolag som testsänder sitt utbud med den andra generationens teknik för digitalradio, DAB+. Sändningarna sker på tre orter i Sverige; Stockholm, Uppsala och Gävle. Därmed nås över två miljoner svenskar av utbudet i det digitala testnätet.

– Det är nyttigt för oss att dra erfarenheter av den nya tekniken och de möjligheter som den ger. Att tillföra bilder till radion och låta lyssnarna interagera är en av många fördelar med digitalradion, säger Per Borgå, produktchef på Teracom.

Applikationen förevisas idag klockan 13-17 på hotell Marriot Courtyard på Kungsholmen, i samband med Teracoms seminarium Radiopuls. www.radiopuls.se

För mer information kontakta:

Lotta Darlin, pressansvarig Teracom, 0708 – 91 21 07

Per Borgå, produktchef Radio, Teracom, 0708 – 81 17 22

Robin Calmegård, DB Media, producent för Dansbandskanalen, 070 – 77 55 101

Om Applikationen:
För att använda tjänsten behövs en mobiltelefon med inbyggd kamera som kan skicka meddelanden (MMS) med bilder, ljud och text. Kostnaden för att skicka ett MMS är 5 kr + eventuell operatörstaxa.

1. Ta ett foto med mobiltelefonen.

2. Skriv ”dansband” och skicka det som ett MMS till nummer 72550

3. Se resultatet i sändning på din digitalradio.Om du saknar digitalradio så kan resultatet ses på webbplatsen http://www.dansbandskanalen.se

Fakta om bilder i radio:
Sändningar av bildspel i digitalradion sker idag reguljärt i ett antal länder, däribland Schweiz, Australien, Italien och Storbritannien. Programbolagen har blivit mer och mer kreativa i sitt bruk av bilder vilket ses som ett sätt att öka kännedomen om egna varumärket. I Australien till exempel, sänder kommersiell radio och public service radion ett stort urval av bilder, inklusive nyheter, väder, trafik kamerabilder, logotyper och till och med målfoton från hästkapplöpningar. De kommersiella aktörerna ser en potential att öka reklamintäkterna och public service radion ser ett värde att experimentera med bilder för att öka lyssnarnas upplevelser av det talade ljudet.

På webbplatsen http://dab.kedja.se ligger ett antal olika exempel på hur bilder kan användas i digitalradion i form av väderlekstjänster, lyssnarinformation och trafikinformation.

• dab+
  • bildapplikation
  • dansbandskanalen

Teracom är Sveriges första medieoperatör. Koncernen består av Teracom, Boxer och Plus TV. Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Via Boxer och Plus TV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster. Koncernen omsätter ca 3,4 miljarder kronor och har omkring 600 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.