Det digitala radionätet fylls på med Radioseven

Radioseven är den tionde kanalen i det digitala radionätet. Den webbsända kanalen kommer att ingår som en del i ett kommande pilotprojekt med digitalradio, som inleds under hösten.

– Vi ser fram emot piloten och hoppas att en digitalisering av radion i Sverige skall kunna öka utbudet och mångfalden i svensk radio på samma sätt som tv-marknaden berikats genom införandet av digitala marksändningar, säger Mikael Andersson, stationschef Radioseven.

Sändningarna är ett samarbete mellan programbolagen och Teracom. Syftet är bland annat att undersöka vad lyssnarna tycker om det utökade innehållet och de tilläggstjänster som digitalradio ger. Piloten kommer även att möjliggöra för programbolagen att utvärdera kvalitet, innehåll och tjänster inför en kommande bred lansering av digitalradio.

I dagsläget sänder Sveriges Radio fyra kanaler med DAB+ i det digitala pilotnätet över Stockholmsområdet. Dessa är SR P2 Musik, SR P3, SR P4 Stockholm och SR Metropol. Dessutom sänds nu sex andra kanaler från den privata radion. Dessa kanaler är RIX FM, BANDIT, Radio Deejay, Skärgårdskanalen, Dansbandskanalen och nu också Radioseven. När piloten inleds kommer sändningarna förutom i Storstockholmsområdet ske i Gävle och i Uppsala. Dessa kommer att kunna tas emot av de utvalda lyssnare som ingår i piloten.

– Vi vill visa möjligheten att få ett betydligt större och mer mångsidigt utbud av riktig radio jämfört med hur det ser ut på många platser i Sverige idag. Därför att vi glada över att allt fler programbolag och kanaler väljer att vara med i piloten, säger Lotta Darlin, pressansvarig på Teracom.

I ett framtida digitalt radionät kommer public service, närradio samt kommersiella kanaler att få utrymme. Tekniken som kommer att användas är DAB+. Under hösten kommer fler kanaler att ansluta sig till pilotsändningarna.

Radioseven
Radioseven startade ursprungligen 1999 som en av Sveriges första renodlade Internetstationer. Idag är Radioseven Sveriges största Internetbaserade radiostation och växer fortfarande. 2006 belönades stationen med Svenska Radioakademins specialpris, Guldörat.

För mer information kontakta:
Lotta Darlin, pressansvarig Teracom, 0708 – 91 21 07
Mikael Andersson, stationschef Radio Seven, 0708 – 977460

Teracom är Sveriges första medieoperatör. Koncernen består av Teracom, Boxer och Plus TV. Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Via Boxer och Plus TV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster. Koncernen omsätter ca 3,2 miljarder kronor och har omkring 600 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.