Frekvensförändringar för tv-sändningar i delar av Kalmars län den 17 mars

Tisdagen den 17 mars genomför Teracom frekvensförändringar i delar av Kalmars län. Hushåll som tar emot tv med egen antenn via det digitala marknätet påverkas av förändringarna. Arbetet beräknas pågå mellan klockan 10.00 och 18.00.

Tisdagen den 17 mars kommer Teracom att genomföra frekvensförändringar för tv. Under dagen mellan klockan 10.00 och 18.00 kommer det vara avbrott och störningar i tv-sändningarna. Kommuner och orter som påverkas är Högsby, Mönsterås, Uppvidinge, Nybro, Kalmar, Lessebo, Emmaboda och Mörbylånga.

Berör hushåll med vanlig TV-antenn

Frekvensomläggningen berör alla hushåll som bor i det berörda området och tar emot tv via marknätet med en vanlig TV-antenn. Det gäller både de som enbart tittar på fri-tv-kanaler och de som har betal-tv-abonnemang via Boxer. De tittare som berörs behöver göra en kanalsökning eller ominstallation av sin TV-mottagare efter klockan 18.00 den 17:e mars.

Fastighetsägare med centralantenn, eller den som ansvarar för tv-nät som nyttjar marknätets tv-signaler, behöver ändra i mottagningscentralen så att marknätets programutbud kan tas emot efter frekvensomläggningen.

-Vi har förberett frekvensomläggningen under lång tid och kommer göra allt vi kan för att det ska påverka tittarna i så liten utsträckning som möjligt. säger Gunnar Bergman, Operativ chef på Teracom AB.

Boende i hushåll med kabel-tv, tittar via satellit eller iptv berörs inte av denna förändring.

Fakta:

Teracom AB genomförde under 2016 och 2017 en frekvensomläggning i marknätet för att frigöra det så kallade 700 MHz-bandet. Arbetet innebar att vissa frekvenser för tv-sändningar i marknätet byttes för att frigöra mer kapacitet till snabb uppkoppling i mobilnäten från våren 2018. Samma arbete genomförs nu i Danmark och Norge, vilket också påverkar frekvensfördelningen i Sverige.

Tittare som bor i det berörda området och tar emot tv-sändningar via det digitala marknätet med egen antenn behöver göra en kanalsökning eller ominstallation av sin digital-tv-box efter klockan 18.

För att få hjälp med kanalsökning, ominstallation eller byte av utrustning, kontakta betal-tv-operatören Boxer, www.boxer.se/kanalflytt eller ring kundservice på tel. 0771 21 10 00

Mer information om arbetet och varför det genomförs finns i bilagor till detta pressmeddelande.

• tv i marknätet

• Kalmar

Teracom sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och säkra kommunikationslösningar till myndigheter, företag och organisationer. Teracom är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett.

Mer information finns www.teracom.se.