Normal drift igen på Teracoms station i Sveg/Brickan

Från och med 19.20-tiden den 18 juli fungerar nu alla tjänster normalt från Teracoms station utanför Sveg.

Under tisdagen den 17 juli evakuerade Teracom stationen på uppmaning av räddningstjänsten. I samband med det stängdes ventilationen av så att rök eller gnistor inte skulle komma in i stationen. För att säkerställa att sändningsutrustning inte skadades på grund av ökad temperatur har sändes endast Sveriges Radio P4 samt Mux1 (SVTs kanaler) ut från stationen.

Under eftermiddagen och kvällen den 18 juli förbättrades läget runt stationen så pass mycket att personal kunde komma fram till stationen och starta upp sändningarna igen. Samtliga tjänster går just nu ut som vanligt.

Förvärras läget kan sändningarna komma att stoppas igen, och då kommer Sveriges Radio P4 prioriteras som kanal för krisinformation och VMA. Teracom har även etablerat en reservplats utanför Sveg. Från denna kan Sveriges Radio P4 sändas ut om ordinarie station utanför Sveg helt och hållet skulle sluta fungera.

För mer information kontakta Marcus Hartmann, kommunikationschef Teracom AB 0703-10 17 63

• Kriser, tillbud

• sveg
  • skogsbrand
  • härjedalen
  • radio
  • tv i marknätet

• Jämtland

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Group. Koncernen består av Teracom AB i Sverige och Teracom A/S i Danmark. Mer information finns www.teracom.se.