Nya FM-antennen i full drift på Brudaremossen Göteborg

Från och med igår, måndag den 30 november, klockan 10 sänder den nya FM-antennen i Brudaremossen med full effekt. Det betyder att mottagningen i Göteborgsområdet ska fungera med fullgod funktionalitet igen.

Teracom har installerat en ny FM-antenn på sändaren i Brudaremossen, Göteborg. Den nya antennen kommer att innebära stabilare och bättre mottagning för radiolyssnarna i Göteborg.

Arbetet påbörjades den 15 september och planerades vara klart först 4 december, men redan under måndagen kunde Teracom driftsätta den nya antennen fullt ut. Under tiden som arbetet har pågått har sändningarna av FM-radiokanalerna P1, P2, P3, P4, RIX FM och Bandit gått ut med reducerad effekt, vilket gav försämrad mottagning för vissa lyssnare i Göteborg med omnejd.Den nya antennen har tio våningar och är därmed en av norra Europas största FM-antenner.

- Teracom arbetar hela tiden för att säkerställa att FM-nätet är robust och har hög driftsäkerhet. Nu tackar vi för tålamodet under arbetets gång och med den nya antennen i Brudaremossen så får radiolyssnarna i Göteborgsområdet stabilare och bättre mottagning under lång tid framöver, säger Marcus Hartmann presschef Teracom Boxer Group

Den nya antennen sänder vertikalt istället för horisontellt, vilket gör att lyssnarna kan behöva flytta sin radio eller vinkla sin antenn några centimeter. De som använder takantenn för att lyssna på radio via sin tv, kan behöva vrida om sin FM- antenn på taket, till lodrätt istället för vågrätt. Sändningar av TV har inte påverkats under perioden då de använder en annan antenn.

• teracom

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Boxer Group. Koncernen består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på b2b.teracom.se, samt www.teracomboxer.com