Teracom levererar ett starkare resultat

Andra kvartalet 2020

Rörelsens intäkter var enligt förväntan lägre än intäkterna för samma period föregående år och uppgick till 337 (346) MSEK, en minskning hänförlig till lägre intäkter från tv-utsändning och från IT-leveranser till avyttrade Boxer-bolag.

Rörelseresultatet uppgick till 48 (31) MSEK med en rörelsemarginal på 14 (9) procent. Effektivisering med lägre kostnader för personal och konsulter samt lägre kostnader för viten förklarar förbättringen.

Resultat efter skatt uppgick till 37 (27) MSEK.

Första halvåret 2020

Rörelsens intäkter var enligt förväntan lägre än intäkterna för samma period föregående år och uppgick till 666 (684) MSEK, en minskning hänförlig till lägre intäkter från tv-utsändning, Service och från IT-leveranser till avyttrade Boxer-bolag.

Rörelseresultatet uppgick till 73 (68) MSEK med en rörelsemarginal på 11 (10) procent. Detta förklaras främst av effektivisering med lägre kostnader för personal och konsulter som följd.

Resultat efter skatt uppgick till 54 (52) MSEK.

Kommentar av Åsa Sundberg, VD och koncernchef

”Resultatet för första halvåret översteg förväntningarna och var bättre än för samma period föregående år, trots lägre intäkter från främst tv-utsändning. Det förklaras till stor del av det lyckade effektiviseringsprogrammet, inklusive den nya organisationen med ett mer decentraliserat ansvar för nätdrift och förvaltning i regionerna, som lett till lägre kostnader. Sammantaget har de nya arbetssätten som följer av effektiviseringsprogrammet och den nya organisationen stärkt Teracoms förmåga att leverera.”

Nyckeltal

• tv
  • säkerhetspolitik
  • teracom
  • säkra nät
  • master och anläggningar
  • krisberedskap

Teracom sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och säkra kommunikationslösningar till myndigheter, företag och organisationer. Teracom är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett.

Mer information finns www.teracom.se.