Teracom renoverar antenn för Sveriges Radio i radiomasten i Östhammar

Teracom utför ett planerat arbete med att byta radioantennen för Sveriges Radio i masten på sändarstationen i Östhammar. Den nuvarande antennen ersätts av modernare antennsystem för ökad robusthet och driftsäkerhet av radioutsändningarna. Arbetet medför att alla Sveriges Radios programkanaler, P1-P4, som sänds från Östhammar kommer att sändas med reducerad effekt under tiden för antennbytet.

Den reducerade effekten av utsändningen kan påverka mottagningsförhållandena för radiokanalerna P1-P4, samt en del av de hushåll som har VMA-varningsmottagare från MSB. Om man upplever bristande täckning kan man behöva flytta sin mottagare närmare fönster eller justera antennen. Från och med onsdag 19 juni kommer Teracom också, som en extra säkerhetsåtgärd, förstärka täckningen i området med en extrasändare för P4 på frekvensen 105,6 MHz.

Arbetet med antennbytet beräknas vara klar om fyra veckor, i mitten av juli. När renoveringen av antennen är klar ska mottagningen fungera som tidigare. Om man får problem med sin mottagare efter arbetsperioden bör man kontakta länsstyrelsen i Uppsala för utbyte av varningsmottagaren.

• Radio, tv

• master och anläggningar

Teracom sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och säkra kommunikationslösningar till myndigheter, företag och organisationer. Teracom är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett.

Mer information finns www.teracom.se.