Leon Dormido - Nytt spanskt vinprojekt

Leon Dormido är namnet på vinregionen Riojas mest spektakulära berg. Numer är det också namnet på ett av Riojas mest spännande vinprojekt. När Leon Dormido Rioja 2007 lanserades på Systembolaget den 1 juni fick vinet ett fantastiskt mottagande och försäljningsframgången var ett faktum. Nu lanseras ytterligare två viner från det spännande projektet i beställningssortimentet, Leon Dormido Reserva och Leon Dormido Tempranillo-Garnacha.

Bakom projektet Leon Dormido står ett gäng kompisar som på ett eller annat vis har en koppling till vinets Rioja. En centralfigur är önologen, vinmakaren och författaren Miguel Merino Navajas.

- Vi är ett gäng som tycker om att vandra tillsammans och när vi vandrar diskuterar vi alltid och det har lett till många bra idéer. En av dem är Leon Dormido, berättar Miguel.

- Vi är mestadels yngre yrkesutövare, allt från tunnbindare till vinmakare, som gärna inhämtar den äldre generationens kunskaper. På så vis tror vi att vi kan förena det bästa i traditionen med det som är bra i den tekniska utveckling. Om inte annat gäller det att både behålla ett tydligt avtryck av ursprunget och att tillgodose den moderna konsumentens smak.

Grundtanken med projektet är att hitta de bästa druvorna i varje del av Rioja och att försöka göra ett så bra vin som möjligt i varje klass: Joven, Crianza, Reserva och Gran Reserva. Alla vinerna heter Leon Dormido och skiljs åt av etikettens färg.

- Självklart ingår också vitt i våra planer. Hur det blir med rosé får vi se, men man ska aldrig säga aldrig, säger Miguel Merino Navajas.

I juni släpptes i Sverige för första gången ett vin från Leon Dormido-gänget.  Det var en Rioja i modern tappning vinet ett fantastiskt mottagande och försäljningsframgången var ett faktum. Nu lanseras ytterligare två viner från det spännande projektet i beställningssortimentet, Leon Dormido Reserva och Leon Dormido Tempranillo-Garnacha.

Leon Dormido Reserva 2007   Art nr: 74593   Pris:  89 kr

För mer information om Leon Dormido Reserva - klicka här

Leon Dormido Tempranillo-Garnacha 2011   Art nr: 74594   Pris: 59 kr
För mer information om Leon Dormido Joven - klicka här

För mer information vänligen kontakta VD Andreas Karlsson tel 08-40021782 eller andreas.karlsson@terrificwines.se

• Resor

• rött vin
  • vinprojekt
  • reserva
  • tempranillo
  • miguel merino
  • leon dormido
  • rioja

Vi tycker att vi har satt samman Sveriges mest framåtlutande och nydanande vinportfölj. Det innebär nödvändigtvis inte att alla viner är fantastiskt dyra, välkända och får 100 poäng av Robert Parker, snarare tvärtom. Vår filosofi är att alla producenter ska tillföra något unikt på ett eller annat sätt. Vi är stolta över att arbeta med etablerade klassiker, men vi ser det som vårt kall att tillföra nya producenter till den svenska vinfloran. Blandningen av nytt och gammalt, högt och lågt och det tydliga fokuset på ekologiskt och innovativt gör vårt sortiment levande, spännande och nydanande och vi hoppas att du som läser detta och köper våra viner skriver under på det.

Andreas Karlsson

Presskontakt VD 070 899 8336