ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

På ICA Maxi Stormarknad Västervik fanns det tidigare småkylar som var alldeles för energikrävande. Kyl-Bergman har nu installerat en stor kyl med CO2 som resulterande i ett större utbud av varor och mindre miljöpåverkan.

Butiken kände ett stort behov av att hitta en kyl-lösning som var mer skonsam mot miljön. Det tidigare förvaringsutrymmet för kalla drycker bestod av nio mindre och energikrävande kylar som dessutom inte gav utrymme till ett särskilt stort utbud.

Positiv miljöpåverkan
När det var dags för en förändring tog butiken själva kontakt med Kyl-Bergman, som nu kopplat in en ny dryckeskyl på befintlig anläggning med CO2 i butiken.
- Här i kylen är det bara några fläktar längst ned, resten sköts av kylaggregatet. Vi har gått från nio kylar till en enda, då kan man förstå vilken positiv miljöpåverkan det har, Säger Tobias Jonsson, miljö- och underhållsansvarig på ICA Maxi i Västervik.

Stor skillnad
Kyl-Bergman tog över ansvaret från en annan firma för drygt sex månader sedan och lösningen de bistått med har gett effekt redan från start.
- Vi får en bättre kyl, det är energibesparande och ger utrymme. All halvlitersdryck har vi i stort sett bara här nu. Med de nio små kylarna fick vi bara plats med hälften. Det är en sån gigantisk skillnad i mängd. Nu kan vi ha läsk, vatten, alkoholfri öl och energidryck på samma plats. Det är snyggt och varorna ser bättre ut, konstaterar Tobias. Fler fördelar är att i och med att vi har CO2 kan vi värma upp hela huset med värmen som kommer tillbaka från kylen. Samarbetet och det utförda arbetet av Kyl-Bergman har varit jättebra. Vi samarbetade med dem under tiden vi var Kvantum (1997-2008). Sen var det ICA som bestämde vilket företag vi skulle ha. Men vi ville byta tillbaka och gjorde det för drygt sex månader sedan. Då kan du förstå att vi varit nöjda redan från början, säger Tobias Jonsson.

Fakta:
- Den 1 september 2011 invigdes ICA Maxi Stormarknad Västervik, då som den 73:e Maxi butiken i Sverige i ordning.
- Butikens säljyta är totalt 4623 kvm (totalyta är 6727 kvm), innehållandes ett fullskaligt bageri och ett brett utbud av hem- och fritidsartiklar.
- Katharina Arivdsson är ICA-handlaren som driver stormarknaden som 2018 omsatte cirka 327 miljoner och har drygt 100 anställda.