Tidigare Nordnet-VD till Tessin

Marknadsplattformen för fastigheter, Tessin, fortsätter att växa och värvar nu Håkan Nyberg som styrelseordförande. Tidigare har Nyberg bland annat varit VD för Nordnet och Ikano Bank. Hos Tessin kommer Håkan att fokusera på tillväxt i Norden och övergripande affärsutveckling.

-Jag gillar affärsmodeller som innebär förändring i grunden. Finansväsendet, fastigheter inkluderat, har upplevts som ett fält med höga trösklar för gemene man. Affärsmodeller som sänker de trösklarna dras jag till och det präglade arbetet på exempelvis Nordnet. Nu ser jag att Tessin har enorm potential att möjliggöra för såväl vanligt folk som mindre byggbolag att agera på en marknad som tidigare varit reserverad för de stora och erfarna. Därför ser jag mycket fram emot rollen som ordförande, säger Håkan.

• finans
  • investeringar
  • investera
  • fastighetsutveckling
  • fastigheter
  • crowdfunding
  • bygg
  • bostäder

Tessin Nordic AB

Tessin grundades 2014 av de tre entreprenörerna Jonas Björkman, Erik Nordin och Niels Bosma med idén att privatpersoner, företag och institutioner på ett effektivare sätt ska kunna bli delägare direkt i fastighetsprojekt, utan onödiga avgiftsstrukturer och dyra mellanhänder. Genom crowdfunding kan investeraren uppnå en god riskspridning samtidigt som man får tillgång till avkastningsnivåer som tidigare krävt mycket kapital, branschkunnande och stort kontaktnät.

Bolaget vill genom ny teknik förändra sättet fastigheter finansieras på och ge fler tillgång till ett attraktivt investeringsslag som tidigare varit reserverat för professionella investerare. Med bättre finansieringsmodeller kan bostadsbyggandet få fart och utrymme för kreativa projekt och smarta lösningar skapas. Bolaget är baserat i Stockholm och delägs av Stronghold Invest, med dotterbolagen Newsec, Niam och Datscha, och NFT Ventures, ett nordiskt Venture Capital-bolag med fokus på startups inom den finansiella sektorn.

Namnet Tessin har lånats från genierna i familjen Tessin som med sina storslagna visioner och imponerande skaparkraft förändrade Stockholms stadsbild och Sveriges arkitektur för alltid.