HABIT MODEBRANSCHENS DAG SJÄLVKLART I BORÅS OCH VÄSTSVERIGE IGEN

För tredje året i rad arrangeras den 5 september Habit Modebranschens Dag i Textile Fashion Center i Borås av branschmagasinet Habit Sko&Mode.
– Borås- och Göteborgsregionen är ett viktigt centrum för modebranschen säger, Kajsa Åström tf chefredaktör för magasinet och moderator för dagen. Det återspeglas också i talarlistan.

Bland annat pågår mycket innovation och det finns många för branschen betydelsefulla företag i Borås och Göteborg med omnejd. Därför är det självklart för oss att arrangera dagen i ett kluster som Textile Fashion Center.

Medarrangör är Marketplace Borås, föreningen för textilbranschen i Västsverige. Pierre Rosengren, VD, säger att det känns naturligt att Habit Modebranschens Dag sker i Borås.
- Vi har för branschen en gedigen historia, engagerande nutid och spännande framtid. Genom Högskolan i Borås med Textilhögskolan och en rad andra verksamheter i Textile Fashion Center pågår här ständigt forskning, utbildning, affärsutveckling och innovationer med fokus på morgondagens modebransch och textilindustri.

Och årets konferens blickar framåt. Programmet är inriktat på att lyfta möjligheter och förebilder
”i en omvälvd och nytänd bransch”.
- Vi vill visa de goda exemplen, säger Kajsa Åström, och ge en injektion av inspiration till åhörarna genom att betona att det finns många exempel på företag som lyckas i dessa tider av tuff marknadskonkurrens.

Flera av talarna och de goda exemplen kommer från Göteborg och Borås, bland annat Rickard Lindqvist, grundare av Atacac, Linda Jöfelt, Dughult of Sweden, Ville Kangasmuukko Nordström, VD på Bubbleroom och Henning Källqvist, VD för CareofCarl.

Fakta
Habit Sko&Mode är ett skandinaviskt fackmagasin för modebranschen som funnits sedan 1961. Habit bevakar affärer och trender inom modebranschen för läsare inom bland annat enskilda kläd- och skodetaljister, kedjor, leverantörer, distributörer och agenter.

Marketplace Borås är en förening för det textila näringslivet i Västsverige. Syftet med verksamheten är att bidra till affärsnytta för medlemmarna och stärka svenskt mode, textil och design genom att skapa mötesplatser, fysiskt och digitalt, för medlemsföretagen.

Habit Modebranschens dag: habitmodebranschensdag.se
Habit Sko&Mode: habit.se
Marketplace Borås: texsweden.se

Presskontakt (bilder finns för nedladdning, se flik bild):

Kajsa Åstrand                                                       Pierre Rosengren

- Kajsa Åström är tf chefredaktör för magasinet Habit Sko&Mode och moderator för Habit Modebranschens Dag i Borås den 5 september. 0706020265, kajsa.astrom@nordiskemedier.se.

- Pierre Rosengren, VD för Marketplace Borås. Branschföreningen är medarrangörer för Habit Modebranschens dag som arrangeras i Borås för tredje året i rad. 0702-311650, pierre@marketplaceboras.se.

Fotograf Fredrik Malmlund, bilderna är beskurna