Pressmeddelande -

Sveriges största företag satsar stora belopp på marknadsföring av sina telefonnummer men fåtalet kommer ihåg numren!

Trots kraftig marknadsföring från stora varumärkesaktörer kommer fåtalet ihåg de största bolagens telefonnummer.

Stora sällskap inom bank, försäkring, kabel-tv, telefoni och energi satsar miljoner på att marknadsföra sina telefonnummer, men nästan ingen kommer ihåg dem. Det visar en undersökning genomförd av Synovate för textnummerleverantören Smart Communication.

I undersökningen ställdes frågor till användare om de kom ihåg telefonnumren till olika stora aktörer på den svenska marknaden. Telefonnumren har anskaffats av aktörerena för att de skall vara enkla att komma ihåg och numren blir kraftigt marknadsförda. Ändå var det t.ex. bara tre av hundra som kom ihåg numret till Nordea (0771 22 44 88) trots deras höga marknadsandel. För andra banker blev resultaten som följer (andel som kunde ange rätt telefonnummer)

Handelsbanken      1 %                     Nummer: 0771 22 55 88

SEB                         färre än 0,5 %   Nummer: 0771 365 365

Swedbank              11 %                   Nummer: 0771 22 11 22

För de största försäkringssällskapen var resultatet följande:

Folksam                  färre än 0,5 %   Nummer: 0771 950 950

If                             färre än 0,5 %   Nummer: 0771 655 655

Trygg Hansa           färre än 0,5 %   Nummer: 0771 111 600

Europeiska             färre än 0,5 %   Nummer: 0770 456 900

För telekomföretagen fann vi något mycket intressant. Telenor med sina 17 % marknadsandel mindes av 3% medan 3 som endast har 5 % marknadsandel mindes av 5%. Numren de använder är relativt lika.

Telenor  Nummer:  020 222 222         3   Nummer: 020 333 333

Orsaken till det uppseendeväckande goda resultatet för 3 beror med stor sannolikhet på att numret upprepar företagsnamnet och på så vis är ett textnummer medan Telenors nummer 020 222 222 brister i liknande association.

- Vi menar att det är viktigt att visa att det i stort sett är pengar som kastas ut genom fönstret när bolagen marknadsför sifferbaserade telefonnummer. De blir inte ihågkomda ändå. Därmed måste kunden eller den potentielle kunden leta på nätet där man vet att de även undersöker konkurrenternas erbjudande. Vid användandet av textnummer kommer långt fler att komma ihåg telefonnumret och därmed också snabbare kunna ta kontakt med företaget. I USA och Australien är textnummer stort medan det nu stadigt breder ut sig i flera europeiska länder. I Sverige är vi fortfarande helt i starten och vi tror att många stora aktörer kommer att gå över till textnummer, säger VD hos Smart Communication, Børre Syversen.

Undersökningen i Sverige genomfördes förra veckan. Telefonintervjuer med 566 personer i åldern 16 år och äldre intervjuades över hela landet.

Konceptet textnummer är enkelt. Man slår 0771 eller 020 därefter minst 6 bokstäver/siffror, man trycker en gång på var knapp på telefonen där den motsvarande bokstaven befinner sig, precis som när man skriver sms. I realiteten slår man ett helt vanligt nummer men ordet gör att man enkelt kommer ihåg vilka knappar man skall trycka på. Slår man 0771 AUKTION är det kundtjänst på nätauktionsfirman Gooba som blir uppringt.

Kontaktperson: VD Börre Syversen. Telefon 0771-NUMMER alt. +47 99 700 500 www.textnummer.se