Pressmeddelande -

Vinner kunder med textnummer - Markisleverantör satsar på nytt marknadsföringsvapen.

Textnummer är en stor succé i länder som USA och Australien. Nu kommer konceptet för fullt i en rad europeiska länder. Företaget Smart Communication lanserar konceptet i Sverige och kontrollerar en stor nummerbas i Sverige, Norge och Finland. För tillfället kör Eneroths Markiser (www.markis.se) radioreklam där de marknadsför sitt nya telefonnummer 020 MARKIS.

Konceptet textnummer är enkelt. Man slår 020 + en gång på varje knapp på telefonen där motsvarande bokstav befinner sig - precis som när man skriver sms med ordlista på. I realiteten slår man ett helt vanligt nummer. Att ringa 020 MARKIS är det samma som att ringa 020 627547. Fördelen är att det är mycket enklare att komma ihåg text än siffror.

- Vi ser att marknaden vaknar snabbt i Europa. I länder som Spanien, Polen, Tyskland och Österrike ökar användandet av textnummer snabbt. Mer än 100 företag (t.ex. Statoil, ISS, Shell, Hertz, Fortum, Manpower, Glitnir Bank) har börjat använda textnummer i Norge. På kort tid har vi fått god respons i Sverige med flera intressanta kunder. Vi ser en ketchupeffekt när någon först satsar hårt på det. Vi vet att textnummer är ett kraftfullt marknadsföringsvapen, säger Børre Syversen, VD i Smart Communication.

- Vi tror på större gensvar på våra kampanjer och redan efter några dagar med textnummer i vår radioreklam har vi registrerat en större respons än tidigare. När kunderna först har bestämt sig för att köpa markiser är det viktigt att de kommer ihåg just vårt telefonnummer, säger Robie Magnusson, VD på Eneroths Markiser.

Textnummer med stor framgång i USA och Australien.

I Australien blev textnummer lanserat genom att den nationella Post- och telestyrelsen auktionerade ut oanvända nummer. 1300 HOME LOAN (1300 motsvarar svenska 0771) blev hösten 2004 auktionerat bort för 500 australiska dollar, d.v.s. knappt 3 000 svenska kronor. När textnummer därefter tog Australien med storm upplevde köparna en fantastisk värdeutveckling. Hösten 2007 blev numret vidaresålt för 1,2 miljoner AUD. En blomsterkedja i USA gick för en del år sedan riktigt dåligt. Vändningen kom när de bytte telefonnummer till 1800 FLOWERS och började marknadsföra detta. Inom ett år blev detta en riktigt lönsam butik. En av effekterna var att ju mer konkurrenterna marknadsförde sig desto mer ringde telefonen hos 1800 FLOWERS. Företaget värderas numera till över 1 miljard dollar och telefonnumret 1800 FLOWERS värderas till 100 miljoner dollar. I USA använder idag omkring 50% av alla Fortune 500 sällskap ett textnummer.

Smart Communication är en leverantör av textnummer och erbjuder rådgivande tjänster kring val och användande av detta i flera europeiska länder. Smart Communication AB har kontor i Lund.

Kontaktuppgifter:

Smart Communication AB, Børre Syversen

Telefon: 0771 NUMMER

bs@textnummer.se

www.textnummer.se

Eneroths Markiser AB, Robie Magnusson

Telefon: 020 MARKIS
                                                                                                                                robie@markis.se                                                                                                                                        www.markis.se

• PR, kommunikation