Nyhet -

Kan Sverige leda världen mot en rättvis klimatpolitik? Kan storskaliga miljöbrott, ekocid, kriminaliseras? Seminarium med Pella Thiel på söndag, Palmedagarna.

1972 använde Olof Palme begreppet ”ecocide” på världens första internationella miljökonferens – i Stockholm. 40 år senare, 2012 kom “Earth Lawyer” Polly Higgins till Sverige och påminde oss. Hon hade, som Olof Palme, en unik förmåga att inspirera, och hon berörde alla hon mötte. Polly Higgins idé att göra ekocid till ett internationellt brott gav hopp om att ett samhälle i harmoni med naturen är inom räckhåll. I Sverige tilldelades hon #Utstickarpriset och mötte en mängd aktörer, från regeringsrepresentanter till aktivister, näringsliv och forskare, under ett flertal Sverigebesök - även med Olof Palmes talskrivare Jan O Karlsson. Nu sluts cirkeln när End Ecocide Swedens vice ordförande, Pella Thiel, nyligen utsedd till Årets Miljöhjälte av WWF, talar på helgens Palmedagar.

Sedan Stockholmskonferensen 1972 har olika initiativ tagits för att kriminalisera ekocid, det vill säga att förstörelse av livsmiljö ska betraktas som ett brott. Nu, snart 50 år senare, varnar rapport efter rapport om att vårt sätt att behandla naturen hotar vår egen civilisation. Är tiden mogen för att exploatering av naturen med negativ påverkan på männis­kors liv, hälsa och säkerhet ska bli ett internationellt brott? Hur skulle det kunna vara en hävstång för en regenerativ ekonomi?

Seminarium med Pella Thiel, End Ecocide Sweden, Palmedagarna
Söndag 17 november kl 9:00, Rättvis klimatpolitik – bör miljöbrott kriminaliseras?

Intresset för en internationell lagstiftning om brott mot naturen – ecocide – växer globalt. En lagstiftning mot livsmiljöförstörelse, inom ramen för FN:s Romstadga, skulle innebära stora förändringar. Välkomna till seminarium med Pella Thiel, ekolog och vice ordförande för End Ecocide Sweden, och Per-Olof Sjöö, ordförande för GS­ facket, söndag kl 9:00 under Palmedagarna. Samtalsledare: Åsa Odin Ekman, medlem i Klimatsossarna.
Adress: Folkets Hus Konferens, Barnhusgatan 12–14
Pressackreditering: press@palmecenter.se

För mer information eller intervju med Pella Thiel vänligen kontakta:
Annette Ericsdotter, annette@tgim.se, 070-777 91 00

End Ecocide Sweden, är ett svenskt nätverk som arbetar med att sprida idén om en internationell ekocidlagstiftning och med att sammanföra aktörer som kan arbeta för att detta förverkligas. Vi arbetar bl a med att lyfta frågan inom svenskt näringsliv och inom akademin. Vi samarbetar med Polly Higgins nätverk, www.eradicatingecocide.com och är en del av det globala nätverket End Ecocide on Earth,www.endecocide.org.

Hemsida: End Ecocide Sweden
Facebook: End Ecocide Sweden
Twitter: @EndEcocideSWE

Frågor och svar om ekocid

Ekocid på en minut (video)

Olof Palme om ecocide på Stockholmskonferensen 1972

I media
Världsnaturfonden WWF utnämner Pella Thiel, vice ordförande i End Ecocide Sweden, till Årets Miljöhjälte 2019 i kategorin biologisk mångfald.

YOU TUBE kanal: Rights Of Nature - intervjuer med bla Pella Thiel

Pella Larsdotter Thiel om behovet att ställa om ekonomin i SvD.

SVT Aktuellt, Pella Larsdotter Thiel "Tunga beslut om naturens rättigheter" (English subtitles)

SR P1, Filosofiska Rummet - Kan naturen ha rättigheter?, Pella Larsdotter

"Moder Jords rättigheter definieras av FN", Naturmorgon

"Floder får rättigheter", Fria tidningen"

Ett steg närmare en internationell lag mot miljöförstörelse", Aktuell Hållbarhet

DI Weekend, Jordens advokat går i Palmes spår - Polly Higgins

SVT, Storföretag ska kunna dömas för miljömord, Polly Higgins

Hur kan det inte vara kriminellt att massförstöra jorden? FEMINA, Polly HIggins

Ekocidlagstiftning och Polly Higgins i svensk media /flera artiklar

Olof Palme om ecocide på Stockholmskonferensen 1972

Pella Larsdotter Thiel i Naturmorgon om FN´s dialogprocess

FN/Harmony with Nature

Näringslivsföreträdare: Upp till bevis på FN-mötet

Palmecentret arbetar i Olof Palmes anda för demokrati, mänskliga rättigheter och fred. De är den svenska arbetarrörelsens samarbetsorganisation för internationell verksamhet och opinionsbildning. Tillsammans med våra 27 medlemsorganisationer bedriver de drygt 200 utvecklingsprojekt i fler än 20 länder, bland annat i Filippinerna, Palestina, Serbien och Sydafrika.
Program Palmedagarna.