Är du Årets Blåslampa eller Årets Eldsjäl? Eller känner du någon? Dags att nominera till Levagalan, årets stora inspirationsfest

Pressmeddelande 19 augusti 2009

Dags att nominera till årets stora inspirationsfest Levagalan

Nu tar tidningen Leva emot nomineringar till Levagalan, där Årets 100 inspiratörer och vinnarna av Leva Bättre-priset utses. Nomineringarna kommer att bedömas av en jury där bland andra CSR-experten Per Grankvist, coachen Mia Törnblom, hälsoprofilen Malin Berghagen och fotografen Elisabeth Ohlson Wallin ingår. Den 6 november hålls Levagalan på Berns Salonger i Stockholm - en inspirationsfest för alla som vill göra världen lite bättre.

- Leva är tidningen för dig som vill leva ditt bästa liv. Vi vill visa att ett bättre liv för dig hänger ihop med ett bättre liv för flera och ett bättre liv för miljön. Hälsa, miljö och etik hänger ihop, säger Catharina Hansson, chefredaktör för tidningen Leva.

- Levagalan kommer att bli ett fyrverkeri av inspiration. Leva Bättre-priset delas ut i fyra kategorier och listan över Årets 100 inspiratörer presenteras under spektakulära former. Man kommer att gå därifrån fylld av energi och stärkt av känslan att det finns så många som vill göra den här världen lite bättre - och att de verkligen agerar och gör skillnad! fortsätter Catharina Hansson.

Varje år utser tidningen Leva Årets 100 inspiratörer. Sedan 2008 delas även Leva Bättre-priset ut.

Bland 2008 års 100 inspiratörer fanns bland andra; Nour El-Refai, Gunde Svan, Mats-Eric Nilsson, Karin Bojs, Åsa Vilbäck och Alice Bah Kuhnke.

Leva Bättre-prisets syfte är att uppmuntra hållbarhet för både människor och miljö. Därför uppmärksammar priset både insatser för hälsa, miljö och socialt engagemang. 2009 års Leva Bättre-pris delas ut i fyra kategorier:

1. Årets medvetna val
- En väl genomförd företagsfilosofi, en organisation som gör skillnad, en produkt som verkligen gör världen bättre.

2. Årets blåslampa
- Organisation, företag eller enskild person som väcker debatt.

3. Årets överraskning

- Organisation, företag eller enskild person som har genomfört en stor förändring eller utveckling. Eller en nykomling eller förnyare.

4. Årets eldsjäl
- En enskild person med engagemang och passion

Vem som helst kan vara med och uppmärksamma de goda exemplen, de goda initiativen och det hållbara ledarskapet. Förslag till nominering görs på http://www.leva.nu/Nominera.html tillsammans med en motivering som anger vem, vad, hur och varför.

Vinnarna av Leva Bättre-priset utses av en jury bestående av bland annat; Mia Törnblom, coach och vägledare; Malin Berghagen, programledare och hälsoprofil; Per Grankvist, CSR-rådgivare och grundare av CSR i praktiken; Elisabeth Ohlson Wallin, fotograf; Ingemar Gens, jämställdhetsexpert, författare och debattör.

2008 års Leva Bättre-pris delades i personkategorin ut till designern Johanna Hofring på Ekovaruhuset, med motiveringen att hon går mot strömmen och skapar välskräddat hållbart ekologiskt mode som når ut till de yngre målgrupperna. I kategorin företag vann Saltå Kvarn Leva Bättre-priset för sitt konsekventa och uthålliga arbete under snart 45 år samt för ledarskap och förnyelse inom miljö- och helhetstänk, Johan Ununger tog emot priset. Och slutligen Ingrid Munro, grundare av Jamii Bora, som mottog Leva Bättre-priset för att hon med hjälp av mikrolån hjälpt mer än 1 miljoner kenyaner ut ur slummen. Bland övriga finalister fanns Banco Fonder, där marknadschef Annika Toll berättade om hur man gör etikkontroller av de företag som Banco Fonder investerar i, samt hotellkedjan Scandic där kommunikationschef Helena Nilsson tog emot diplom för konsekvent och framgångsrikt miljöarbete.

Kontakt
Tidningen Leva: Chefredaktör Catharina Hansson, +46 8 728 23 00, catharina.hansson@leva.nu
Sponsringsansvarig: Björn Roman, +46 70 453 35 86, bjorn@tgim.se
Projektledning: Jesper Lautmann, +46 70 822 87 68, jesper@tgim.se
Projektansvarig/Pressackreditering: Annette Sandgren, +46 70 777 91 00, annette@tgim.se

Tidningen Leva är ett månadsmagasin som utkommer 11 gånger om året. Leva samlar spännande inspiratörer och handfasta verktyg om arbetsliv, livspusslet, personlig utveckling, harmoni och balans. Tidningen vill medverka till att läsarna kan leva sitt bästa liv, värna om sig själva, varandra och miljön. Tidningen ges ut av Forma Publishing Group. www.leva.nu.

• tidningen leva
  • årets överraskning