- Du behövs! Jävligt Gott med Patreons gör unik kampanj för vegomat, hälsa, djur och natur. ”Vi behöver dig!” lanseras på Vegovision idag.

Djurindustrin är en av världens mest miljöförstörande branscher och vår överdrivna konsumtion av kött och mejeriprodukter ger oss diabetes, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar på ett sätt som aldrig förr. På helgens Djurens Rätt mässa Vegovision lanserar Gustav Johansson från Jävligt Gott med följare en ny kampanj: Vi behöver dig!

Idag är kött, ägg och mejeriindustrierna jättelika maskinerier som producerar miljoner ton kött, mjölk och ägg varje år. Bara i Sverige slaktar vi 99 miljoner månadsgamla kycklingar, 2.5 miljoner grisar som aldrig får se solen och 400 000 kossor varje år, varav ca hälften är utslitna mjölkkor.

Gustav Johansson berättar: - Kött är gott. Det är jävligt gott. Hamburgare. Pizza. Kebab. Grillat och klassisk svensk husmanskost. Maten vi alla älskar och har vuxit upp med. De stora smakerna, upplevelserna och kulturen. Problemet är bara att köttet inte är vad det har varit. Det kött vi äter idag har ingenting att göra med det kött som farmor och farfar åt när de var små och höll egna djur på gården. Vi vet det här. Men trots det äter vi kött som om det inte fanns en morgondag.

Patreons från hela Sverige har anslutit sig för att tillsammans med team Jävligt Gott uppmärksamma situationen i Sverige. Och fler behövs! Budskapet med kampanjen är att om vegomat någonsin ska slå igenom så räcker det inte med att berätta för folk att det är bättre för djuren, naturen och hälsan. Vi måste också göra vegomaten lika god - om inte godare! Därför finns Jävligt Gott.

Gustav fortsätter: Genom att bli en Patreon, en ambassadör, så hjälper du till att visa fler hur jävligt gott det kan vara med vegomat. Vi tar fram fler recept, fler konsumentguider, restaurang- och produktrecensioner, fler matlagningsprogram, fler utbildningar och marknadsförings-kampanjer riktade både mot privatpersoner och mot restauranger och det offentliga köket. Vi ska visa att det finns vegomat som passar alla, lära folk hur de lagar den, opinionsbilda och verka för att öka tillgängligheten av jävligt god vegomat överallt – i alla rum!

Jävligt Gott på VEGOVISION i Göteborg...Umeå och Stockholm
Jävligt Gott med Patreons hittar du i Göteborg, monter 27
Öppet Kök: kl 14.00-16.00 Gustav Johansson
Stora scenen: kl 16.30-16.45 Intervju med Gustav Johansson

TILL Jävligt Gott Patreon
Patreon är en plattform där de som tror på dig, din verksamhet, kan ge support. Används av artister, konstnärer och andra skapare. En slags gräsrotsfinansiering där följare kan ge sina förebilder en månatlig peng eller betala för varje nytt verk/aktivitet som genomförs.

PRESS och BOKNING
För mer information, pressbilder eller bokning av intervju och föreläsning med Gustav vänligen kontakta: Annette Ericsdotter, +46 70 777 91 00, annette@tgim.se

ARTIKEL, Cisions blogtopplista:Jävligt Gott‘ tillhör en av de största och mest inflytelserika bloggarna inom vegetarisk matlagning i Sverige. Vad ligger bakom framgången? Läs intervjun med Gustav om allt från framgångarna, nya satsningen och tips till dig som vill nå ut via sociala medier.