Forskningen visar vägen genom kostdjungeln: Växtbaserad kost överlägset bäst! Bokrelase med författarträff och föreläsning söndag 10 mars kl 13.00, ABF Stockholm. Fri entré.

Får veganer i sig tillräckligt med protein? Visst ökar risken för bröstcancer om man äter soja? Får man verkligen starka ben av komjölk? Eller är det rent av tvärtom? Och hur är det egentligen med fisk? Förvirringen kring vilken mat man bör äta är utbredd och många kostråd grundar sig mer på myter än den senaste vetenskapen. I boken Den Växtbaserade kosten har en läkare och en klinisk dietist gått ihop för att hjälpa oss att navigera bland alla motstridiga råd i kostdjungeln med hjälp av aktuell forskning. Författarna ger oss vetenskapliga fakta, praktisk vägledning och recept för att komma igång.

Tankar om miljö, etik och hälsa har lett till ett ökat intresse för veganism och en växtbaserad kost. Men medan allt fler byter ut köttbullarna mot bönor, finns det de som funderar på om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket. Dock är forskare och läkare överens: växtbaserad kost är överlägset bäst!Så varför får inte alla veta hur det ligger till? Borde inte den här informationen kablas ut i media, läras ut i skolor och rekommenderas av alla läkare? Svaret är enkelt: ekonomiska intressen styr vilken information som når ut bäst. Det finns inga stora pengar att tjäna i grönsaksbranschen. Istället gör mer lönsamma affärsverksamheter som läkemedels- och skräpmatsindustrin sitt bästa för att hålla människor kvar i tron att vi inte kan göra så mycket åt vår hälsa, eftersom våra gener styr vilka sjukdomar vi får. Forskning på senare år har dock visat att makten över vår hälsa är mycket större än vad vi tidigare trott. Vi kan påverka våra gener genom den kost vi äter. Författarna till boken Den Växtbaserade Kosten dietisten Maria Felding och läkaren Tobias Schmidt Hansen går igenom olika kostmyter och en rad missförstånd om inflammation, antioxidanter, mättat fett, insulinresistens och mycket annat.

”Boken visar på forskningen om hälsovinster med en växtbaserad kost. Komplicerad data presenteras lättbegripligt och underhållande. Låt gärna innehållet inspirera till grönare måltider och erfar själv hur det påverkar ditt välmående." – David Stenholtz, överläkare i onkologi, ordförande för Läkare för Framtiden samt skrivit förord i boken.

"En växtbaserad kost ger ett friskt och starkt liv. Jag önskar att fler ska få uppleva det. Jag är övertygad om att detta är den rätta vägen att gå, både för min egen och för planetens hälsa." – Lars Frölander, simmare och OS-guldmedaljör samt skrivit en personlig reflektion i boken.

Bokrelease, författarträff och föreläsning – Vegoforum söndag 10 mars kl 13.00, fri entré
Varmt välkommen på föreläsning med författaren och läkaren Tobias Schmidt Hansen som går igenom de fysiologiska mekanismerna bakom hälsoriskfaktorer som kolesterol, blodtryck, vikt, insulinresistens och inflammation och hur en växtbaserad kost kan bidra till att skydda mot dessa risker. Föreläsningen hålls på engelska. Adress: ABF Sverige, Sveavägen 41, Sandlersalen. Begränsat antal platser, kom i tid.
För pressackreditering och specialintervjuer
vänligen kontakta: Annette Ericsdotter, annette@tgim.se eller 070-777 91 00. Läs mer om eventet.

Om författarna
Maria Felding
är utbildad klinisk dietist och har en magisterexamen i klinisk nutrition. Hon är certifierad i växtbaserad näringslära vid T. Colin Campbells Center for Nutrition Studies, eCornell. Hon är även certifierad i Low Fodmap-dieten för behandling av irriterad tjocktarm (IBS).

Tobias Schmidt Hansen är läkare och arbetar vid en cancermottagning. Han är också verksam som patientrådgivare i danska Sklerosföreningen samt som skribent och föredragshållare. Tobias har sysslat med kost och naturmedicin i många år och har bland annat gått kurser för USA:s ledande naturläkare Andrew Weil.

Varför ger Soulfoods Publishing ut Den växtbaserade kosten?
De flesta vet inte i hur hög grad vi faktiskt kan påverka vår hälsa med en växtbaserad oraffinerad kost. Den växtbaserade kosten är en av de viktigaste böckerna du kan läsa just nu. Desto fler som väljer växtbaserat kommer vi minska belastningen på sjukvården, bidra till en renare planet och minska djurindustrin. – Marit Mossbäck, Soulfoods Publishing. Köp boken här!

Recensionsexemplar:
Kan beställas från Soulfoods Publishing, vänligen maila marit@soulfoods.se
Soulfoods Publishing brinner för att ge ut böcker som kan hjälpa djuren, miljön och folkhälsan och drivs av Marit Mossbäck och Gunnar Fernlund. Mer information.