Hitta ut i länets naturreservat med ny app - lansering på lördag med familjedag och mängder av fina naturupplevelser vid Angarnssjöängen

Nu lanserar Länsstyrelsen en mobilapplikation för att göra det enklare att hitta ut till 30 av länets naturreservat och våra två nationalparker. Lanseringen firas även med en vårdag för hela familjen vid Angarnssjöängens Naturreservat nu på lördag den 23 maj.

Med hjälp av mobilapplikationen ”Stockholms läns Naturkarta” blir det enklare att hitta godbitarna i länets natur.

– Ibland finns de största naturupplevelserna alldeles runt knuten. Det är lätt att glömma bort ibland när man bor i en storstadsregion som vi gör. Men vi har tillgång till en fantastisk och variationsrik natur i Stockholms län, säger Mats Gothnier, miljöhandläggare vid Länsstyrelsen i Stockholm.

I appen får den potentielle besökaren tips om vandringsleder och mysiga promenadstigar, rastplatser, vindskydd, fågeltorn, bra fiske- och utsiktsställen med mera. Den innehåller kartor, bilder på besöksmål, korta beskrivningar av områdena och enkla guider till vad du kan se och göra på plats.

– Det passar inte alla att följa med på tidsbundna aktiviteter eller guidade turer. Med hjälp av appen Stockholm läns Naturkarta kan man själv hitta platser som man vill besöka och planera sitt besök själv. Det går också att tipsa andra – vänner och likasinnade – om platser som man tycker särskilt mycket om och vill dela med sig av, fortsätter Mats Gothnier.

Appen är gratis och finns tillgänglig från och med den 19 maj 2015. Allt som behövs för att komma igång är en smart mobiltelefon och appen ”Stockholms läns Naturkarta”. Appen hämtas på Apple Store (iOS) eller Google Play (Android). Sök efter Stockholms läns Naturkarta. Materialet kan även nås från naturkartan.se/stockholmslan.

Lanseringen firas lördagen den 23 maj

Lanseringen firas med ett fullspäckat program med naturupplevelser för hela familjen vid Angarnssjöängens Naturreservat lördag den 23 maj. Fika och korv finns att köpa på plats.
Under dagen kan alla som vill prova på fågelskådning för nybörjare, lära sig mer om insekter eller gå med på guidade turer. Länsstyrelsen leder tillsammans med ett tiotal andra organisationer flera guidningar om landskapet och floran samt berättar om pågående naturvårdsarbete. Samtliga aktiviteter är gratis.

Ur programmet:
Aktiviteterna utgår från huset vid reservatsentrén i Örsta, kl. 11–14
• Bygg ett stekelhotell med Naturskoleföreningen, • Fråga en biolog, jourhavande biolog från Naturhistoriska riksmuseet svarar på dina frågor • Gå tipspromenad med Naturskyddsföreningen • Lär dig om insekter med Entomologiska föreningen • Kom igång med Stockholms läns naturkarta – en digital ingång till länets natur

Tidsbundna aktiviteter:
11.00  Vårflora i Angarn – guidning med Botaniska Sällskapet, 1 tim
11.00  Upplev naturen med alla sinnen – guidning av Naturskyddsföreningen, 45 min
11–13  Fågelskådning för nybörjare – Länsstyrelsen, finns på plats vid sjön
11–14  Fråga en fågelskådare – Angarngruppen, finns på plats vid sjön 12.00
12.00  Natur på recept – Stockholms Läns Hembygdsförbund, 1 tim
12.00  Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol – guidning av Botaniska sällskapet, 2 tim
13.00  Länsstyrelsen berättar om naturreservatet Angarnssjöängen, 1 tim
13.00  Upplev naturen med alla sinnen – guidning av Naturskyddsföreningen, 45 min
13.00  Urbans Getingshow med getingpyssel, 1 tim

Dagen arrangeras av Länsstyrelsen i Stockholm i samarbete med Angarngruppen, Naturskoleföreningen, Storstockholms naturguider, Entomologiska föreningen, Naturhistoriska riksmuseet, Vallentuna Naturskyddsförening, Stockholms Läns Hembygdsförbund, Botaniska sällskapet i Stockholm, Outdoormap och Getingexperten Urban Wahlstedt.

Hämta programmet i pdf här
Till Länsstyrelsens webbplats

Kontakt och mer information:
Mats Gothnier, Miljöhandläggare
Länsstyrelsens enhet för naturvård