Jordens försvarsadvokat Polly Higgins har gått bort. Inbjudan till minnesstund vid Livsröset Valborgsmässoafton kl 15.30.

Hon hade en unik förmåga att inspirera, och hon berörde alla hon mötte. Polly Higgins, “Earth’s Lawyer”, gav hopp om att ett samhälle i harmoni med naturen är inom räckhåll. I Sverige tilldelades hon Utstickarpriset och samtalade med en mängd aktörer, från regeringsrepresentanter till aktivister, näringsliv och forskare, under ett flertal Sverigebesök. Även med Olof Palmes talskrivare Jan O Karlsson. Polly Higgins gick bort i söndags, 50 år gammal, efter en kort tids sjukdom. End Ecocide Sweden med vänner bjuder in till minnesstund på Livsröset - Gärdet i Stockholm, Valborgsmässoafton 30 april kl 15.30.

Polly Higgins utvecklade det juridiska ramverket för ekocid, storskalig miljöförstöring, som ett brott mot mänskligheten. Lagförslaget inom ramen för Internationella brottmålsdomstolen i Haag innebär en verklig hävstång, ett systemskifte, för ett hållbart samhälle - något som världen är i akut behov av idag!

Pella Larsdotter Thiel, End Ecocide Sweden, berättar: "Polly hoppades starkt på ett svenskt ledarskap för att införa ekocid som brott. Hon berättade ofta om hur hon inspirerats av Olof Palme, som i sitt inledningstal på FN´s första miljökonferens 1972 i Stockholm, uppmanade det internationella samfundet att agera mot ekocid."
Se bifogat videoklipp med Polly, Olof Palme och talskrivare Jan O Karlsson!

När Polly mottog Utstickarpriset från Polarbröd 2016 sa hon: “Sverige är ett föregångsland på många sätt och jag är mycket stolt över att få ta emot ett av Sveriges bästa hållbarhetspriser. Att ett land som är känt för sitt ledarskap prisar mig för just ledarskap och mitt pionjärarbete för att ta fram en lag för att skydda jorden betyder väldigt mycket.”

Polly inledningstalade under den första konferensen för Naturens rättigheter i Sverige i april 2014. Som ett resultat av konferensen bildades End Ecocide Sweden, en svensk nod i den internationella rörelsen för ekocid som brott. Tillsammans med Polly har organisationen lyft frågan i Sverige, i dialog såväl med näringslivet som akademin, miljörörelsen och regeringen.

Pella Larsdotter Thiel, fortsätter: "Polly Higgins är borta och det är upp till oss alla att göra verklighet av hennes mission. Nu finns Extinction Rebellion, klimatstrejker och rättsfall över hela världen. Tiden är mogen. Människor är i rörelse. Polly drömde om en miljon Earth Protectors - bli det du med!"

Minnesstund för Polly Higgins vid Livsröset - Valborgsmässoafton kl 15.30
End Ecocide Sweden med vänner bjuder in till minnesstund för Polly vid Livsröset Stockholm på Gärdet med efterföljande fika på Restaurang Matmekka/ Etnografiska museet. HITTA HIT: Livsröset finns på Skansberget på Gärdet i Stockholm. En kulle i närheten av Amerikanska ambassaden och norr om Villa Källhagen. Närmaste busshållplats är Källhagen, buss 69 mot Blockhusudden, www.sl.se Inbjudan: Facebook event.

Polly deltog i nyinvigningen av Livsröset på Gärdet i samband med konferensen för Naturens rättigheter 2014. Video med Polly från konferensen 2014.

AKTUELLT
Earth Rights Conference, 10-11 maj 2019 på Sigtunastiftelsen.
Lodyn och End Ecocide Sverige, i samarbete med Cemus och Sigtunastiftelsen.

För pressackreditering: Annette Ericsdotter, annette@tgim.se, 070 777 91 00
För information/samarbete: Pella Larsdotter Thiel, pella.thiel@endecocide.se, 073 658 98 84

I MEDIA

Polly Higgins The Guardian - 22 april 2019