Överlever dagens svenska företag år 2012?

Vi svenskar är inte så "lagom" som vi tror! I undersökningen om länders varumärken, Nation Brands Index, riktad till 26 000 personer världen över, ligger Sverige i topp som ett progressivt, utvecklingsinriktat och öppet land som balanserar utveckling med människors behov och miljöns villkor. Vi är det land där människor har starkast fokus på självförverkligande, i kontrast till överlevnad, samtidigt som vi har de starkaste sekulariserade värderingarna som gör att vi sätter föga tilltro till såväl auktoriteter som traditioner.

Sverige ligger på en väldigt privilegierad men också utmanande position på den kulturella världskartan (Inglehart-Welzer, Cambridge University). Undersökningar av globala värderingsmönster visar att Sverige inte alls är "landet lagom" utan tvärtom, i en mycket hög grad, ett nytänkande, öppet och utvecklingsinriktat land med värderingar som bryter traditionella mönster. I undersökningen om länders varumärken, Nation Brands Index, riktad till 26 000 personer världen över, ligger Sverige i topp som ett progressivt, utvecklingsinriktat och öppet land som balanserar utveckling med människors behov och miljöns villkor.

Förändrade värderingar, ökad globalisering och ökad konkurrens om resurser - både gällande humankapital och natur. Det är den verklighet som många företag och chefer står inför. Vilka värderingar är det då som driver engagerade medarbetare? Hur hanterar operativ ledning en ny generations ifrågasättande? Hur ställer sig företag till affärsmodeller som funktionsförsäljning som säljer nytta i första hand istället för produkt? Hur förbereder PR och marknadsavdelningar bolagens strategier? På Tillväxtforum 2011 ger vi svar på en del, vi diskuterar lösningar tillsammans med en panel av kunniga forskare och företagare.

PANELDEABATT
Tillväxtforum 2011, lördag 14 maj - Kulturhuset Stockholm
Klockan 14.15 - 15.15, i Studio 3, presenteras punkten:

Företagsvärlden - värderingar, funktionsförsäljning och företagens gensvar

Tillhör företag som sätter tillväxt och vinst i första rummet framtiden? Vilka värderingar attraherar rätt personal och målgrupper framöver och är omställning till funktionsförsäljning en bra affärsmodell för att minska resursuttaget i naturen?

Välkommen till ett interaktivt seminarium där vi tar del av en världsomfattande undersökning om framtida värderingar, lyssnar till funktionsförsäljning och hör företagens gensvar.

Medverkande

• Jan Henriksson - SelfLeaders
    • Ulf Jakobsson - Innoveco och Move About
    • Gunilla Öhlundh Sandström - Tekn. Dr. Integrerad produktutveckling, KTH
    • Filippa Bergin - Axstores (fd Åhlénsgruppen), föräldrarledig hållbarhetschef, samt Advisor Social Corporate Governance and CSR
    • Moderator: Nina Ekelund - Projektledare Hagainitiativet

Fri entré och drop-in = ingen föranmälan behövs.

WORKSHOP OM SJÄLVLEDARSKAP
Tillväxtforum 2011, lördag 14 maj - Kulturhuset Stockholm
I lokalen "Mötesrummet", klockan 13.00 och klockan 15.30

Ett utvecklat självledarskap innebär en trygghet i personliga värderingar och en förmåga att motivera sig själv och andra till att fatta mer meningsfulla beslut. Allt fler forskare lyfter fram mening som den viktigaste fak- torn bakom en långsiktig och hållbar motivation. Frågan är då hur man hittar sin egen riktning - i arbetslivet och privat? Under denna workshop får du tillsammans med andra genom upplevelsebaserade övningar arbeta med dina personliga värderingar, visioner och styrkor och därigenom förbättra ditt självledarskap. Ingen anmälan krävs.
Fri entré och drop-in = ingen föranmälan behövs.
Max 15 deltagare per pass.

Programmet Tillväxtforum 2011
Här nedan kan du ladda ner hela programmet för Tillväxtforum 2011.
Se bifogad PDF bilaga.

• tillväxtforum 2011
  • funktionsförsäljning
  • tillväxt
  • steg 3
  • selfleaders
  • innoveco
  • axstores
  • jan henriksson
  • ulf jakobsson
  • gunilla öhlundh sandström
  • filippa bergin
  • hagainitiativet
  • nina ekelund

Klara Östra Kyrkogata 2B, 3 tr

TGIM - Thank God It's Monday har spetskompetenser inom
CSR, coaching, marknadsföring samt digitala och sociala medier.