PRESSINBJUDAN: Grundlagstillägg för att respektera naturens rättigheter presenteras i Riksdagen av Rebecka Le Moine (MP), tisdag 14 maj kl 13.30

Behöver grundlagen ändras för att det ska vara möjligt att skydda naturen? Enligt rapporten från IPBES som presenterades förra veckan, med alarmerande nyheter om tillståndet i världens ekosystem, krävs fundamentala förändringar av samhällets regelverk på systemnivå för att skydda och restaurera naturen. Rebecka Le Moine (MP) bjuder in två av de världsledande rösterna för naturens rättigheter; Mari Margil (CELDF) USA och Gabriela Eslava Bejarano (Dejusticia) Colombia.

En rörelse för en sådan transformativ förändring pågår redan. Förståelsen av naturen som rättighetsbärande subjekt manifesteras i beslut i domstolar, parlament och lokalsamhällen världen över. Den 14 maj hålls ett seminarium om naturens rättigheter i Sveriges riksdag: Rights of Nature – a growing global movement. Seminariet anordnas i ett samarbete mellan Rebecka Le Moine (MP) och Pella Larsdotter Thiel, samordnare för Naturens rättigheter i Sverige. Talare är några av de världsledande rösterna för naturens rättigheter: Mari Margil, USA och Gabriella Eslava Bejarano, Colombia.

Skydd av naturen är en grundvärdering i Sverige. I Regeringsformen står: “Det allmänna ska främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.” (1 kap 2§) Idag är utvecklingen inte hållbar. Trots mycket resurser och mycket väl utfört arbete räcker vidtagna åtgärder inte till för att uppfylla de miljömål riksdagen beslutade om för 20 år sedan. Under seminariet diskuteras om utvecklingen kan vändas genom att i grundlagen erkänna naturens rättigheter.

Ett tillägg till regeringsformen skulle kunna se ut såhär:
Naturens rättigheter:

§26. Naturen, inklusive ekosystem, populationer och arter, skall garanteras följande fri- och rättigheter:
1. Rätt att existera, blomstra, regenerera, utvecklas och restaureras; samt
2. Frihet att utöva, hävda och försvara dessa fri- och rättigheter.

Rebecka Le Moine säger:
- Runt om i Europa utfärdas klimatnödläge. Det är dags för Sverige att ta sitt ansvar. Och, genom att ge naturen rättigheter påbörjas det viktiga arbete för det skifte som vi så väl behöver. Jag är tacksam för allt internationellt stöd av experter som står för idén om att ge naturen rättigheter och få diskutera det med bland annat Mari Margil från CELDF.

Mari Margil från Community Environmental Legal Defense Fund (CELDF), leder organisationens arbete med naturens rättigheter. Margil var rådgivare åt Ecuador regering då landet år 2008 utvecklade en ny konstitution som inkluderade naturens rättigheter. Hon arbetar i Nepal, Indien, Australien, med flera länder för att utveckla juridiska ramverk för naturens rättigheter.

Gabriela Eslava Bejarano, Dejusticia, drev det första fallet om klimaträttvisa i domstol i Sydamerika. Bejarano representerade 25 barn och unga som stämde staten Colombia i ett mål där de ansåg att klimatförändringarna hotade deras rättigheter till en hälsosam framtid. Fallet slutade med att Colombias Högsta domstol erkände Colombianska Amazonas som ett rättssubjekt inklusive rätten till lagligt skydd, förvaltning, bevarande och restaurering. Domstolen hänvisar till Amazonas´ utsatthet för avskogning och klimatförändringar, och behovet av att i grunden förändra hur skogen skyddas.

PRESSACKREDITERING
Seminariet hålls på engelska i Sveriges Riksdag. RÖ2-10.
Efter seminariet, finns möjlighet för frågor och intervjuer.
Tisdag 14 maj kl 13:30-15:00.
Anmälan görs till: sofie.strom.ho@riksdagen.se
Medtag presslegitimation.

KONTAKT
För intervjuer med deltagare i övrigt vänligen kontakta, Annette Ericsdotter, 070 777 91 00, annette@tgim.se