Sanna Sjöswärds premiärvisning Eldsjälar projiceras på husfasad

Den prisbelönta bildjournalisten Sanna Sjöswärd premiärvisar Eldsjälar, ett projekt som vill ge plats åt de goda krafterna. Eldsjälar är människor som brinner för sina idéer och vågar ta strid för sina tankar, på ett konstruktivt sätt och inte för egen vinnings skull.

Sanna Sjöswärd, bildjournalist, berättar:

”- Idag ska allt gå snabbt. Vi har inte tid att stanna upp och reflektera över någon annan än oss själva. Med Eldsjälar vill jag lyfta fram goda förebilder och spännande människor som brinner för sina idéer och vågar ta strid för sina tankar.”

När: Tisdag 24 augusti klockan 21:00 – 23:00
Vad: 10-tal bilder från nya utställningen Eldsjälar, 40-tal bilder från Rötter/Roots
Var: MalmöFestivalen i hörnet Skomakaregatan/Södergatan
Hur: Bilderna projiceras på husfasaden

MalmöFestivalens projektledare för Konst & Design, Cecilia Sterner, säger:
”- Vi har valt ut ett antal olika fotografer och fokuserat på mångfald. Vi är glada att få visa Sannas bredd med bilder både från nya Eldsjälar och uppmärksammade Rötter/Roots”.

Bakgrund Sanna Sjöswärd

Sanna föddes 1973 i Teheran, Iran och kom till Sverige 1977. Idag är hon en prisbelönt svensk bildjournalist. Sanna har arbetat som professionell fotograf sedan 2002 och haft flera uppmärksammade fotoutställningar, däribland; ”Maria – the Dream of the Woman”, ”Präst&Kvinna” och ”Rötter/Roots” - som även visats vid Photographic Gallery i New York. Hon har vunnit många utmärkelser för sitt arbete, bland annat priser på Svenska Årets Bild, Arbetets museums Dokumentära Fotopris, Konstnärsnämndens arbetsstipendium och Sveriges författarfond.För utställningen och boken ”Rötter/Roots” har Sanna mottagit flera priser. 2007 fick Sanna Hasselbladstiftelsens Grez-sur-Loing-stipendium för sitt arbeta med Two Faces – ett projekt där hon dokumenterar skillnader och likheter mellan kvinnor i olika länder.

Sanna har skrivit självbiografin med titeln ”Min mamma är en persisk prinsessa” (Norstedts, 2009), som handlar om hennes liv. Sanna fick nyligen stor uppmärksamhet för sin intervju med sonen till den dödsdömde Sakineh i Iran (augusti 2010) som publicerades i syfte att protestera mot steningen.

Genom sina bilder skapar Sanna kommunikation med det visuella intrycket. Hennes fotografier har regelbundet publicerats i de flesta av Sveriges största tidningar, tidskrifter och utländska tidningar som; Le Figaro, The Globe och Helsingin Sanomat.

Sanna arbetar kommersiellt och redaktionellt. I höst är det fokus på boken Eldsjälar och egna föreläsningar runt om i Sverige.

Kontakt / Mer info
Hemsida: www.sannafoto.se
Specialintervjuer/Föreläsningar: Annette Sandgren, + 46 70 777 91 00, annette@tgim.se
Förläggare Eldsjälar: Annika Bladh, + 46 70 335 33 63, annika.bladh@bladhbybladh.se

• malmöfestivalen
  • fotokonst
  • eldsjäl
  • rötter
  • roots
  • sanna sjöswärd

Sveavägen 98, 5tr

TGIM - Thank God It's Monday har spetskompetenser inom
CSR, coaching, marknadsföring samt digitala och sociala medier.