Unik Fredskonsert i Assisi, den helige Franciskus stad, med svenske grundaren av Mundekullas musikfestival Peter Elmberg!

MUNDEKULLA. Från Emmaboda i Småland till den helige Franciskus stad Assisi, mitt i Italien. En unik inbjudan har precis mottagits av den svenske musikern Peter Elmberg från Mundekulla. Efter årets Musikfestival 10-13 augusti, med några av världens främsta medvetna artister som; Dan Reed, Sousou & Maher Cissoko, Sacred Earth, Bob Hansson, Elin Teilus med flera, packar Peter Elmberg väskan och planerar sin resa till Italien och den helige Franciskus stad Assisi för att framföra sin fredskonsert.

BAKGRUND. Påven Johannes Paulus II bjöd, 27 oktober 1986, in representanter från 12 olika religioner till Assisi. Alla ombads ta med sig en fredsbön från sin tradition som delades i samband med en ceremoni. Påven bjöd därefter in till ytterligare två möten, dels 1993 efter kriget i Jugoslavien samt 2002 efter terrordåden i New York - då med en tydlig avsikt om att samlas för att ta avstånd från krig i religionens namn. Benedictus XVI bjöd in till det fjärde mötet i Assisi den 27 okt 2011, 25 år efter det första mötet. De 12 bönerna har tonsatts av svenske musikern Peter Elmberg, i samarbete med Jan Eric Ström och Lars Magnus Österberg och framförts i en mängd olika sammanhang i Norge och Sverige under senare år. Nu är det 2017 dags för Peter Elmberg att framföra dessa böner som en fredskonsert i Assisi!

OM PETER ELMBERG. Peter läste Indianhistoria som en del av sina universitetsstudier i USA 1996 och valde därefter att flytta till en liten stuga på 10 kvm i Mundekulla för ett år av självvald ensamhet. Han började sakta bygga upp en verksamhet (idag Mundekulla Retreat och Konferens center) som sedan dess successivt vuxit för varje år. Peters låt ”Now is the time” utnämndes till ”Tidernas bästa låt” och skivan ”Songs for Tibet” med delar av Sveriges artistelit spelades in 2008 för att uppmärksamma Tibets fredliga förhållningssätt. Peter framförde bland annat "A Song for Tibet" i samband med Dalai Lamas framförande på Stockholm Kongresscenter 2011.

OM MUNDEKULLA MUSIKFESTIVAL 2017. Peter startade Mundekullas Musikfestival tillsammans med Anne Solveig 1999 med intentionen att skapa en drogfri festival med lyssnande publik för artister som skriver egen musik. Årets artister räknas till några av världens främsta inom sina genrer och festivalen bjuder idag på allt från konserter och musik till dans, workshops, yoga och inspirerande föreläsningar – ett program för hela familjen. Under festivalen framför Peter fredskonserten i sin helhet.

MER INFO/BILJETTER
Program/Biljetter Mundekulla Musikfestival 2017
12 fredsböner
Fredskonsert, Domkirke i Stavanger