Världsrekordförsök och No Limit dyk för svenska Annelie Pompe i Egypten

Svenska Annelie Pompe klättrar högt och dyker djupt. Hon har bestigit Mount Everest och nu är det djupdykning som gäller. Just nu befinner hon sig i Egypten och acklimatiserar sig inför sin största prestation hittills i livet. Att ta tillbaka sitt världsrekord i variabel vikt på 130 meter. Går det bra fortsätter hon mot No Limit rekordet på 160 meter. Ett rekord som varit orört i 10 år.

Variabel vikt innebär att man dyker ner genom att hålla i en vikt och simmar upp av egen kraft. No Limit innebär att man dyker ner genom att hålla i en vikt och tar sig upp med hjälp av winsch eller lyftsäck. 2002 satte Tanya Streeter rekordet på No Limit 160 meter. Bara en handfull personer har någonsin varit på de djup som Annelie Pompe tränar för just nu. Träningen inför världsrekordet är i full gång och själva försöket kommer genomföras mellan 5-15 november i närvaro av fridykningsorganisationen AIDA World Records och Guiness World Records.

Annelie berättar om No Limit:
”Jag är den första att erkänna att jag har dubbla känslor för ”No Limit”. Jag gillar enkelhet, men No Limit är inte enkelt. Det är som att träna inför en Everest expedition med massa utrustning och många människor involverade. Dessutom är det som att göra allt för första gången, eftersom så få har gjort det.”

Hon fortsätter om känslan:
”En stor del av mig gillar mest att vara i havet utan någon utrustning och massa människor. Samtidigt älskar jag djupet. Djupet som jag bara kan ta mig till med no-limit. Det är nämligen något som händer på riktigt djupa dyk. En känsla av frihet, total koncentration och samtidigt en nära-livet-känsla. Det är inget extremt fysiskt dyk, snarare ett ”inre dyk” där den största utmaningen kommer vara mer mental än kroppslig.”

Mer information:
Presskontakt:
Annette Ericsdotter Bettaieb, annette@tgim.se, +46 70 777 91 00
Pressbilder: www.anneliepompe.com/pressbilder
Annelies blogg: www.deepeverest.se
AIDA´s hemsida: www.aidainternational.org
Lista på världsrekord i fridykning: