Absolut hållbart nattliv - ADE Green

En av dagarna är vikt åt hållbarhetsfrågor: på ADE-green samlas deltagare och besökare för att hitta svar på hur branschen ska göras mer hållbar.

- På Absolut har vi kommit långt i arbetet med att minska vårt ekologiska fotavtryck från produktion och transporter. Vi vill förstås även ha möjlighet att påverka hur våra produkter används för att ha kontroll över hela värdekedjan, säger Georgia McDonnell-Adams, Global Experiences Absolut.

På mässan kommer både miljörelaterade och mer sociala hållbarhetsfrågor tas upp. Flera panelsamtal utgår från frågor kring resursanvändning och cirkularitet, hur man ska minska avfall på event och klubbar, och hur man kan energieffektivisera och minska klimatpåverkan från energianvändningen.

- Absolut ska vara med i en panel där fokus ligger på hur man kan servera drinkar utan att generera något avfall. Vår vision är att ha en hållbar och cirkulär produktion, och då måste vi även inkludera tillfällen då produkten konsumeras i den visionen. Vi hoppas att vi ska kunna inspirera våra användare att flytta fram positionerna på det här området, säger Georgia McDonnell-Adams.

Absolut ska även vara med i ett panelsamtal kring hur man ska skapa säkra miljöer på nattklubbar, festivaler och andra event. Georgia McDonnell-Adams säger att det är en mycket aktuell fråga efter rapporteringar om övergrepp på festivaler och en ökad känsla av otrygghet.

- Vi har ett ansvar som ett stort företag i branschen, att påverka och förbättra i hela vår värdekedja. Vi vill vara ledande i branschen inom hållbarhetsområdet, och då ska vi finnas med på de arenor där vi har inflytande, och dela vår kunskap och ta del av andras, säger Georgia McDonnell-Adams.

Om festivalen.

ADE hålls i Amsterdam 18-22 oktober, och består av en konferensdel, en festival och en ”playground”, med uppträdanden och artister på flera platser i staden. På onsdagen hålls ADE-green, med fokus på hållbarhet.

Mer information om evenemanget hittar du här: https://www.amsterdam-dance-event.nl/program/festival/events/