Absolut Vodka lanserar sig största designförändring på över 40 år

I en hyllning till sitt ursprung och arv visar Absolut Vodka på sin ständiga aktualitet – lika originell idag som när den först lanserade i USA år 1979

Absolut Vodka lanserar en ny design av sin flaska – den mest omfattande uppdateringen sedan lanseringen 1979. Den nya designen är en en harmonisk uppgradering av varumärkets ikoniska glasflaska, samtidigt som den är en tydlig hyllning till sitt ursprung.

Designuppdateringen är starkt influerad av det community som omfattar produktionen i och omkring skånska Åhus med en tydlig hänvisning till hantverket och det noggranna arbete som ligger bakom formgivningen av den välrenommerade vodkan. Här är några av flaskans nyheter:

• Som ett sätt att levandegöra och påminna om Absolut Vodkas ”One source”-filosofi inkluderas en illustration av originaldestilleriet med texten 'ONE SOURCE. ONE COMMUNITY. ONE SMALL VILLAGE IN THE SOUTH OF SWEDEN'.
  • Adressen till destilleriet i Åhus – där all vodka produceras – inkluderas i designen. Syftet är att visa på transparens kring vodkans ursprung och samtidigt skapa medvetenhet kring Absolut Home i Åhus, vårt besökscenter som är öppet för allmänheten.
  • Kopplingen till Sverige och det svenska ursprunget lyfts fram och förstärks.
  • Grundare Lars Olsson Smiths namn adderas på medaljongen – flaskans kvalitetsstämpel – som en hyllning till hans progressiva arbete med destillering av vodka och för att värna hans arv.
  • Glaset präglas med texten ’COUNTRY OF SWEDEN’ för att koppla tillbaka till vår långtgående svenska tradition och kunskap kring framställningen av vodka.

Charl Bassil, Global Vice President, Marketing om den nya uppdateringen: ”Vår nya design speglar hur vi jobbar med allt som rör Absolut Vodka – det ligger tid och tanke bakom varje detalj. Vi har vänt oss inåt, till vår egen historia, och landat i en design som förstärker varumärkets DNA samtidigt som vi kommunicerar vårt ursprung och arv mer tydligt än någonsin tidigare.

Innehållet är samma välbalanserade vodka som det alltid varit, men utsidan speglar nu bättre hantverket bakom det som gör Absolut Vodka till den perfekta drycken till allt den blandas med.

Elin Furelid, Global Head of Product Portfolio & Design, tillägger: ”Vi var angelägna om att fånga varumärkets fantastiska anor, vad som gör vår vodka unik och tydliggöra den på flaskan. Samtidigt har vi behållit de viktigaste designelementen som gör Absolut till Absolut – den ikoniska formen på flaskan, inspirerad av 1800-talets apotekarflaskor.”

Genom att lyfta fram det svenska ursprunget på en central plats på flaskans front blir det ännu tydligare hur viktigt det lokalsamhälle som omger Åhus är för varumärkets kvalitet och ständiga utveckling inom hållbarhet. Det community som Absolut Vodka är en del av beståer av bland annat odlare, transportörer och förpackningsleverantörer samt medarbetare inom destillering och tappning och det är dem – som utifrån skånskt höstvete och friskt vatten från lokala källor – framställer den distinkta vodka konsumenter världen över älskar. Runt 10 procent av allt vete som odlas i hela Skåne går till Absolut Vodka och företaget jobbar med omkring 400 svenska bönder för att främja hållbart lantbruk samt värna om och verka för lokalsamhället och det lokala landskapet.

Absolut Vodka är ett av få varumärken som har all sin produktion inom en radie av 12 mil. Som ett resultat av det innehåller vodkan bara naturliga ingredienser, vilka genererar samma högkvalitativa dryck idag som när Lars Olsson Smith startade destilleringsverksamheten.

Den nya flaskan finns tillgänglig på den amerikanska marknaden från september 2021 och rullas därefter ut globalt beroende på tillgänglighet.