Absolut Vodka växer med 5 procent

Pernod Ricard, världens näst största vin- och spritproducent och moderbolag till The Absolut Company, ökade försäljningen med 10 procent till 8 824 miljoner euro för räkenskapsåret 2020/2021 (juli -juni). Vinsten justerad för jämförelsestörande poster ökade med 18 procent till 2 423 miljoner euro. Den globala försäljningen av Absolut Vodka ökade med 5 procent.

Den globala marknaden för sprit har förbättrats under perioden, men utvecklingen förblir dynamisk på grund av den fortsatta pandemin. Generellt har såväl detaljhandeln som e-handeln gått bra under perioden, och detsamma gäller för spritkategorin som sett liknande positiva trender i båda dessa försäljningskanaler.

En fortsatt drastisk nedgång i internationella resor, med cirka 80 procent färre resor jämfört med pre-pandemiska nivåer, har haft stora effekter på Global Travel Retail-marknaden (taxfree). Även om barer och restauranger successivt åter har öppnat har långvariga perioder av restriktioner under året haft en betydande inverkan. Marknader som normalt har en blomstrande turismsektor, som till exempel Spanien, Thailand och Karibien, har också ställts inför svåra utmaningar.

Trots pandemins hämmande effekter har Absolut Vodka visat både motståndskraft och förbättrad prestation med en global tillväxt på 5 procent under räkenskapsåret.

Varumärket har uppvisat en hög ensiffrig procentuell tillväxt i etablerade mogna regioner som Nordamerika och Europa. Tillväxten drivs delvis av återhämtningen i USA där försäljningen inom detaljhandeln var fortsatt stark under hela pandemin följt av förbättrad försäljning i barer och restauranger när de successivt öppnades igen under 2021. Även på marknader som Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Polen har konsumenternas efterfrågan varit fortsatt hög vilket drivit god tillväxt.

Varumärket har haft framgångar på asiatiska tillväxtmarknader, som Indien och Korea. I egenskap av ledare inom vodkakategorin har Absolut Vodka också gynnats starkt av återhämtningen i Kina. Latinamerika och Asien samt Stillahavsområdet har uppvisat en tvåsiffrig procentuell tillväxt. Däremot drabbades marknaderna i Afrika och Mellanöstern av omfattande restriktioner med anledning av pandemin.

Cocktailtrenden stärkt av pandemin

Allt fler konsumenter upptäcker smaksatt sprit för att göra cocktails hemma eller i andra alternativa sammanhang som trädgårds- och grillpartyn. För att möta efterfrågan på enkla cocktails lanserades den uppfriskande Absolut Watermelon på en rad olika marknader.

Ändrade konsumentvanor, med en önskan om nya erbjudanden och ökad bekvämlighet, har också gjort segmentet för färdigblandade cocktails, Ready to Drink (RTD) till det snabbast växande i branschen, med 30 procents tillväxt under 2020 (källa: IWSR). För att möta denna dynamiska trend har Absolut Vodka utökat sitt RTD-utbud av Absolut Cocktails och Absolut Soda på marknader som USA, Kanada och Sverige.

I takt med att allt fler söker inspiration och kunskap om hur man gör drinkar online har absolutdrinks.com etablerat sig som en av de främsta kunskapskällorna för konsumenter. Tack vare att sajten erbjuder ett brett utbud av recept så ökade både antalet besökare och den tid de tillbringade på sajten under året.

Rekordår för Malibu och Kahlúa

För Malibu Rum har det varit ett rekordår med 24 procents tillväxt och volymer överstigande 4 miljoner 9-literslådor. Varumärket har varit väl placerat i handeln och dragit fördel av konsumentskiftena i branschen. Framgången drivs också av varumärkets konsekventa och särskiljande positionering som en ikon för sommaren, genomförd på ett nutida sätt.

Även Kahlua har gått starkt (+16 procent). Den ökade försäljningen drevs främst av Nordamerika, men också av en exceptionell tillväxt på marknader som Storbritannien, Australien och Mexiko.

Att visa ansvar som varumärke

– Det här har varit ett mycket ovanligt år. Kommunikationen har fokuserat på konsumenternas önskan om att vara tillsammans igen. I USA lanserade vi kampanjen ”Mix Responsibly” om hur man umgås på ett ansvarsfullt sätt när barer och restauranger öppnas igen. På internationella marknader genomförde vi kampanjen "It's in our spirit" om hoppet om att få komma ut från det digitala livet och träffas i verkligheten, säger Stéphanie Durroux, ordförande och VD, The Absolut Company.

Andra initiativ inkluderar kampanjen #LoveResponsibly, om respekt i relationer, och kampanjen #VoteResponsibly för det amerikanska valet, om vikten av att varje individ gör sin röst hörd.

Fossilfri produktion och koldioxidneutral produkt

Absolut Vodka har ett arv av att hålla ett konsekvent hållbarhetsfokus. Man har ett av de mest energieffektiva destillerierna i branschen med 98 procent mindre koldioxidutsläpp än ett genomsnittligt destilleri. Målet är att ha fossilfri produktion år 2025, genom att eliminera de små utsläpp som finns kvar. Det slutliga målet är att tillverka en koldioxidneutral produkt år 2030, inklusive viktiga led som förpackning och jordbruk.

– Det är viktigt för företag att se bortom effekterna av sin egen verksamhet och att titta på den totala effekten. Ett steg i denna riktning som jag är särskilt nöjd med är att vi under året lyckades uppnå mer än 50 procent återvunnet klart glas i våra flaskor före vår tidsfrist 2025, detta tack vare ett bra samarbete med Ardagh Group i Limmared, säger Stéphanie Durroux.

Förra årets hållbarhetsinitiativ inkluderar också övergången till elhybridlastbilar för lokala transporter till hamnen och ett initiativ för att använda sköljsprit, en restprodukt från produktionen, som energikälla i destilleriet.

Absolut Watermelon Watermelon Vodka - Absolut Watermelon
Absolut Drinks Absolut Drinks
Absolut – it’s in our spirit Absolut | It's In our Spirit | #togetherIRL - YouTube
Absolut Drink Responsibly #VoteResponsibly Drink Responsibly. #VoteResponsibly. (absolut.com)