Nu öppnar Scandic Go – använder reklamavbrott till sin fördel

Nu öppnar Scandic Go – använder reklamavbrott till sin fördel

Nu öppnar Scandic Go – Scandics nya varumärke i det snabbväxande ekonomisegmentet. Bakom den digitala lanseringskampanjen står The Amazing Society.

Scandic Go står för smarta lösningar i attraktiva citylägen till ett bra pris. För en ny generation av resvana gäster handlar besöket ofta om annat än själva hotellvistelsen. Det ska gå snabbt och smidigt och vara på dina egna villkor, utan att det kostar för mycket. Du vill inte begränsas, varken av satta frukosttider eller olika tjänster inbakat i priset. Scandic Go erbjuder därför det mest väsentliga för ett smart boende för alla de som vill uppleva staden. Rummen på Scandic Go har en ung design, smarta lösningar och fyndiga förvaringsmöjligheter. Scandic Go har även ett stort fokus på hållbarhet och återanvända material har prioriterats i utvecklingen av hotellet.

Inför lanseringen har Scandic samarbetat med The Amazing Society, som fick i uppdrag att tydliggöra varumärket och erbjudandet i en digital lanseringskampanj.

– Till Scandic Go behövde vi verkligen tänka i nya banor och hitta ett koncept som särskilde sig från Scandic, inte bara kommunikativt utan även målgruppsmässigt. Scandic Gos målgrupp är dessutom digital natives, vilket The Amazing Society är experter inom. Det har varit oerhört givande och roligt att få jobba med teamet på The Amazing Society, säger Annica Zinders, Head of Marketing på Scandic Hotels.

Insikten bakom kampanjen är att det finns många saker i vardagen som håller dig tillbaka från det du vill göra – men det gör inte Scandic Go.

– Hotellet fungerar som en möjliggörare, där bra pris och en smidig upplevelse gör att resan du längtat efter faktiskt blir av. Där finns en spännande kontrast till oönskade reklamavbrott, som ju håller dig tillbaka från det du egentligen vill se när du till exempel scrollar på TikTok eller kollar på en YouTube-film, säger Sara Petersson, copywriter på The Amazing Society. Därför utvecklades kampanjidén till att låta annonserna kommentera det upplevt störiga med att få sin innehållsupplevelse avbruten av just reklam – med ett budskap om att Scandic Go fungerar precis tvärtom.

Kampanjen lanserades i två omgångar under juni och augusti/september på Meta, TikTok, YouTube, TV4 Play och LinkedIn.

Arbetsgrupp

Robin Hallgren, Strategisk projektledare