Från vänster: Lisa Millberg, Henrik Jansson, Carin Stegen, Barakat Ghebrehawariat

The Amazing Society inleder samarbete med Barakat Ghebrehawariat

Under två år har The Amazing Society titulerat sig som en Social First-byrå med siktet inställt på att skapa mer inkluderande och jämställd reklam och kommunikation.

Nu tar byrån nästa kliv genom att formalisera ett partnerskap med en av Sveriges främsta kompetenser på området; Barakat Ghebrehawariat.

- Vi har arbetat med en rad olika konsulter och företag för att stärka vår medvetenhet kring sociala hållbarhetsfrågor och Barakat har stuckit ut med en väldigt god förståelse för hur man kan driva förändring genom affärer, säger Tobias Franzén VD på The Amazing Society. Vår ambitionsnivå är hög och vi är väldigt stolta över arbetet vi gjort, men inte nöjda ännu, fortsätter han.

- Jag är taggad på att jobba med The Amazing Society för att vi inte börjar från noll. Tvärtom, det finns redan ett påbörjat arbete som är kittlande och bådar gott, säger Barakat. Jag har gjort det här i över ett decennium och är van vid att arbeta i uppförsbacke så det känns uppfriskande att nu jobba i medvind, fortsätter han.

Men det som har varit avgörande för mig är att det här betraktas som en ledningsfråga. När ledningen är direkt involverad och VD:n hands on så är känslan att ”allt är möjligt.” För mig signalerar det engagemang och att det här är på riktigt, säger Barakat.

- Inkluderande och jämställd reklam skapar värde för både mottagaren, vår kund och oss. Att skapa inkluderande kommunikation som fler människor kan relatera till är inte bara fett för samhället i stort utan också en smart och lönsam strategi för våra kunder, säger Carin Stegen från TAS inkluderingskommitté. Schysst reklam är schysst business helt enkelt!

Arbetet kommer genomföras i process och inte i projekt. Målet är att komma bort från punktinsatser och projektifiering för att istället investera i långsiktiga strategier. Ambitionen är att skapa verktyg och bygga in ett normbrytande tänk i organisationens DNA.

- Jag kallar det här för ”VVV-principen” - vardagligt, varaktigt och i verksamheten. Det blir vår organisatoriska kompass som kommer att visa oss vägen till ett The Amazing Society, avslutar Barakat!

Barakat kommer arbeta med TAS medarbetardrivna inkluderingskommitté och i det första ledet fokusera på två områden. Dels att vidareutveckla TAS metod för självutvärdering av representation i produktionerna och dels vidareutveckla TAS rekryteringsprocess med fokus på förbättringar som leder till en organisation som uppvisar en högre grad av mångfald, breddad representation och perspektiv.