TRUE BASIC - en av Defuncs bästsäljare som nu börjar tillverkas i Indien

Pressmeddelande -

Defunc startar upp kompletterande produktion i Indien för att möta ökad efterfrågan

Defunc gjorde entré på den indiska marknaden redan i november 2022, och i samband med att försäljningen nu tar fart på allvar startar också lokal tillverkning av utvalda produktkategorier i landet. Effekterna av beslutet består bland annat i kortare time-to-market, sänkta tullkostnader och en effektiviserad supply chain-process.

Ett självklart beslut att förlägga produktion i Indien
I första skedet startas lokal produktion med fokus på den indiska marknaden, och i steg två är ambitionen att starta produktion för bolagets marknader i Mellanöstern, Turkiet och ett antal övriga europeiska länder. Genom att förlägga en del tillverkning i Indien blir bolaget mer konkurrenskraftigt än de flesta internationella varumärken som enbart tillverkar i Kina och betalar 25% i tull.

”Vi har redan en framgångsrik produktionsverksamhet på plats i Shenzen-provinsen i Kina, men blev tidigt övertygade om att det fanns en enorm potential och fördelar med att också etablera tillverkning i landet. Analysen som visade kortare time-to-market, sänkta tullkostnader och en effektiviserad supply chain underlättade förstås beslutet ytterligare” säger Johan Wahlbäck, vd och grundare av Defunc.

Efter att ha drivit global verksamhet under pandemin blev vi ödmjuka för scenarier som uppstod i samband med lockdowns, ökade fraktkostnader och längre ledtider. Det har helt enkelt gjort oss mer innovativa och riskmedvetna på samma gång, och därför känns det här beslutet som ett naturligt steg för bolaget”, fortsätter Johan Wahlbäck.

Etablerad och erfaren partner säkrar stark lokal etablering och tillverkning
Defuncs erfarna partner Salora räknar med att under 2023 komma upp i en rullande försäljningsvolym för Defunc om 1 miljon enheter per år. Genom starkt lokalt nätverk säkrades också tidigt fabrikskontakter med långvarig erfarenhet av konsumentelektronik, vilket möjliggjort snabb etablering.

Den indiska audiomarknaden och Defuncs position
Med ett brett produktsortiment inom true wireless-, multiroom och high-end-produkter under MONDO by Defunc har Defunc såväl rätt produkter som rätt strategi för den indiska marknaden. Med målgrupper från massmarknad till smalare high-end-målgrupper täcker bolaget också in större delar av de indiska audiokonsumenterna. Som referens säljer den största lokala konkurrenten i Indien, BOAT, ca 17 miljoner hörlurar per år och värderas efter sex år på marknaden till 2,5 miljarder USD med en enorm framtidspotential. Ambitionerna är därför högt ställda när bolaget siktar högt på en marknad som viker globalt, men som växer i Indien.

Linda Thors
PR & Marketing Manager
linda@defunc.com

Johan Wahlbäck
Vd och grundare
johan@defunc.com

Kategorier

Defunc grundades 2015 i Stockholm av Johan Wahlbäck med ambitionen att förenkla valet av ljudprodukter för konsumenten. Genom att designa produkter med ett tydligt användningsområde har alla produkter som lanseras ett eget existensberättigande. Defunc har sedan dess vuxit framgångsrikt och är nu representerat på över 35 marknader över hela världen.

Johan Wahlbäck

Presskontakt VD och grundare 070-888 69 89
Linda Thors

Presskontakt PR & Marknadschef

Own your sound

MONDO by Defunc grundades i Sverige 2022 och startade som ett samarbete mellan audioveteranerna Defunc, artistmanagementföretaget Monza och livsstilsplattformen Dopest. De resulterande idéerna förvandlades snabbt till en vision om att skapa ett helt nytt varumärke som autentiskt rotas i street- och populärkultur. Idag skapas ljudprodukter och tillhörande accessoarer inom segmentet premium lifestyle audio med återförsäljare över hela världen.

MONDO by Defunc (Designed by a Star AB)
Holländargatan 22