Gå direkt till innehåll
Från vänster: Kristian Icho (Dopest), Andreas Grahn (Monza Music), Kabiru Bello (Monza Music), Linda Thors (Defunc), Ninos Icho (Dopest), Andreas Håkansson (Monza Music), Daniel Roos (Defunc). Johan Wahlbäck (Defunc) saknas. Foto: Ulf Berglund

Pressmeddelande -

Triss i svensk expertis inom musik, ljud och populärkultur bildar MONDO by Defunc

Med bildandet av Mondo by DEFUNC kombineras den samlade erfarenheten inom svensk ljuddesign med de långsiktiga relationerna till den svenska musikbranschen i ett nytt powerhouse vid namn MONDO by Defunc. I nära samarbete kommer det nya bolaget äga hela värdekedjan från idé och design till produktion, försäljning och distribution. De närmaste 18 månaderna lanserar bolaget ett flertal ljudprodukter för den urbana musikälskaren, i nära samarbete med artister och kreatörer inom den svenska populärkultur- och musikbranschen.

Representanter för det svenska ljud- och musikundret kvalitetssäkrar processen
Ambitionen med Mondo by DEFUNC är helt enkelt att skapa ett powerhouse där Monzas kompetens inom musikproduktion och brand management kombineras med Defuncs erfarenhet inom design, produktion och försäljning av ljudprodukter. Den tredje delägaren i bolaget är plattformen Dopest, som har en alldeles unik position gentemot målgruppen och svensk populärkultur. Med den positionen kommer de ansvara för visuell identitet, lansering och marknadsföringsstrategi.

“-Vår plattform har ett unikt engagemang och vi är väl medvetna om vikten av att ta fram autentiska produkter som levererar på målgruppens högt ställda förväntningar. När vi fick frågan såg vi en unik möjlighet att vara med och bidra med vår erfarenhet i det samägda bolaget ” säger Ninos Icho, medgrundare av plattformen Dopest.

Delägarna i MONDO by DEFUNC
Bröderna Kristian Icho och Ninos Icho, grundare av Dopest, Daniel Roos (Defunc), Andreas Grahn (Monza Music), Kabiru Bello (Monza Music), Linda Thors (Defunc), Andreas Håkansson (Monza Music). Johan Wahlbäck (Defunc) saknas på bilden. Foto: Ulf Berglund

En värdekedja med samlad kompetens
“-Med en gedigen erfarenhet av musikscenen tror vi oss veta vad som krävs för att musiken som ges ut återges på bästa sätt i musikprodukter. Den absoluta majoriteten av vårt stora nätverk besitter också en lång erfarenhet av ljud och musik och deras input och önskemål i processen kommer vi naturligtvis ta till oss. Vi ser också framför oss att kunna involvera artister och kreatörer inom den svenska musik-communityn på ett flertal sätt framöver” säger Andreas Håkansson, vd för Monza Music.

Fortsatt stort intresse för såväl ljud som musik från Sverige
Johan Wahlbäck, vd och grundare av Defunc har en bra uppfattning om hur svenskt ljud och det ”svenska musikundret” uppfattas på bolagets 35 marknader världen över. -”Vi har en lång, samlad erfarenhet av att designa, producera och sälja ljudprodukter och är glada och stolta över att bilda ett bolag tillsammans med så välrenommerade namn som Dopest och Monza Music och deras omfattande branschnätverk. Vi räknar med att samarbetet kommer präglas av lärande och innovation för alla parter, och räknar med vägledande input av såväl artister, deras fanbases och våra kunder för att hela tiden förädla produktsortimentet”, avslutar Johan.

Defunc
Daniel Roos (creative director och designansvarig), Linda Thors (PR-och marknadsansvarig) och Johan Wahlbäck, vd och grundare av Defunc. Foto: Ulf Berglund

Lansering av första produkterna i början på 2023
Närmast kommer de första samarbetena tillkännages och designprocessen fortlöpa. Planen är att under de kommande 18 månaderna lansera unika versioner av såväl ljud för hemmet som bärbart ljud i form av true wireless och on/over-ears-modeller, varav några i limiterade upplagor. Under första kvartalet 2023 lanseras den första produkten, en over-ear-hörlur med en imponerande kravspecifikation.

Om MONZA
Monza Music & Entertainment är ett kreativt musikbolag startat 2021 som driver musikmanagement, studios och musikförlag med några av Sveriges främsta artister, producenter och låtskrivare som klienter och partners.

Om DOPEST
Dopest är Nordens främsta plattform för kultur, sneakers, mode, musik och livsstil. Bolaget grundades 2017 i Stockholm. Hos DOPEST hittar man alla nyheter inom svensk hiphop, intervjuer med de hetaste artisterna, info kring de senaste sneakersläppen, guider och in-houseproduktioner

Dopest grundare
Bröderna Kristian Icho och Ninos Icho, grundare av Dopest Foto: Ulf Berglund